• Anonym (Hannah)

    Namnbyte?

    Min dotter som är 5år har i ett halvår insisterar på att byta namn till Elsa. Ja efter filmen. Hon tycker inte hennes namn är fint säger hon. Hennes namn är ett vanligt namn, inget gammalt eller ovanligt. 

    Hon vill bli "Elsa" när hon blir stor oxå bör sägas. 

    När man säger till henne att man vill inte säga Elsa eller du heter inte så blir hon upprörd. Ibland börjar hon gråta. 

    På ett sätt tänker jag att självklart ska man inte låta en 5åring bestämma sånt själv. Det kan ju bli hur som helst med syskon som ska byta namn oxå kanske då. 

    På ett annat sätt känner jag att vad spelar det för roll. Hon vill heta Elsa och känner att det passar henne. När hon blir äldre kommer hon ju automatiskt förstå att hon inte kan bli Elsa. Men det är ju bara ett namn och vad är skadan om hon får sin vilja igenom. 

    Hennes pappa är dock inte riktigt med på noterna tror jag om hon nu ska byta. Vad tycker ni är rimligt?

  • Svar på tråden Namnbyte?
  • BuoBä

    Kalla henne Elsa då om det är det hon vill, som ett smeknamn. Det är väl inte hela världen. Ni behöver ju inte byta officiella. Det kan hon i så fall göra själv när hon blir äldre.

    Om pappan inte vill kalla henne det så är det också OK. Jag känner flera personer som har olika smeknamn i olika kretsar, eller där en förälder är den enda som använder deras fulla namn. För en väldigt nära vän blev jag extremt förvånad när han gifte sig och det namn jag kallat honom i alla år inte ens var med bland de som prästen raddade upp. Glad

  • Spucks

    Självklart ska ni inte byta namn på ett litet barn, bara för att hon ha sett en film och vill bli prinsessa!
    Däremot kvittar det ju hur ni kallar henne. Som BuoBä sa - kalla henne Elsa. Det kan vara ett smeknamn som många andra.

  • Anonym (Tea)

    Eller lägg till det som mellannamn. Är väl inte så stor sak egentligen. Då få hon heta sitt älsklingsnamn också. Det är ju ett vanligt, fint namn?.

  • Anonym (...)

    Men på riktigt, nej man byter inte namn på en 5åring som sett en film,  om ett år kanske hon vill heta Ariel liksom.

    När min son var 4 så ville han klippa av snoppen så han också kunde "kissa från rumpan och bli mamma en dag" inte gick jag till läkaren och började be om hormoner, det var bara en fas, samma barn har också velat byta namn i 2 omgångar, ena gången till Max och den andra till Steve, vi sa att vi inte byter namn men kan kalla dig det hemma som ett smeknamn 

    Idag är han en helt vanlig tonårskille som älskar sitt namn

  • Anonym (Lis)

    Kalla henne det i ett år och om hon fortfarande vill det om ett år så byt namn.

  • Xenia

    Säger som andra, byt inte namn men kalla henne Elsa ibland som smeknamn.

    Ni kan väl också berätta varför ni gav henne det namn ni valt. T ex för att ni tyckte det var det allra vackraste namnet och att ni valde länge för att hitta det.

    Vill hon byta namn officiellt så får hon vänta tills hon blivit vuxen. Det kommer nya filmer med nya namn, ska hon byta namn vartannat år liksom?

    Om min dotter skulle fått för sig något sådant hade jag aldrig bytt namn på henne, hur mycket hon än gråtit. Barn kan inte alltd få sin vilja fram bara för att de gråter. Det namn hon fick var noga uttänkt (och mycket ovanligare än Elsa).

    Hon kan ju bli lika modig och vacker (el vad det nu är som är så speciellt med Elsa) som Elsa vad hon än heter. 

    Dags att titta på en ny barnfilm med en annan hjältinna så kanske hon glömmer Elsa. 

    Elsa är f ö det allra vanligaste namnet för nyfödda flickor nu (måtte vara många mammor som älskar samma film). Ska man byta namn, ska man väl inte byta till ett namn som var och varannan heter. Du kan ju kalla henne typ Elsa-Maja (dvs Elsa + hennes riktiga namn) ibland.

    Kräver hon samma sak på förskolan, dvs att personalen och andra barn ska kalla henne Elsa?

  • Anonym (Alexandra)

    Det är väl inget som behöver göras officiellt idag, det är väl bara att kalla henne för Elsa som ett smeknamn. Är hon fortfarande fast besluten om att heta Elsa om några år och alla faktiskt kallar henne det, då är det väl kanske rimligt att lägga till namnet.

    Jag var helt inne på att jag minsann skulle heta Alexandra under en period när jag var barn (inget fel på mitt egentliga namn, gillade det också, men tyckte att Alexandra var coolare). Så man kallade mig Alexandra i en period, utan att byta namn, men sedan ville jag ha mitt egentliga namn igen.

Svar på tråden Namnbyte?