• Anonym (Lagerarbetare&Gravid)

    Fysiskt arbete, dåliga chefer, behöver lite råd

    Hej, förlåt för långt inlägg men behöver skriva av mig lite och vill försöka ge så mycket information jag kan.


    Jag är gravid för första gången och har genomgått IVF under de senaste 3,5åren. Psykiskt har jag inte mått bra under den här processen och jag var sjukskriven i 2veckor när min 5e återföring inte fungerade i våras. Men nu har det äntligen lyckats så att jag för första gången har blivit gravid och är i vecka 14. Pga min historia med alla problem med vår IVF resa vill jag hålla min graviditet så privat som möjlig så länge jag kan för att jag vill inte att alla ska behöva veta om det misslyckas etc.


    MEN nu till problemet. När jag har varit sjukskriven etc har jag märkt av en väldigt negativ attityd av mina chefer, även då läkaren har skrivit att jag behöver en arbetsanpassning för att hjälpa med själva psykiska och fysiska måendet. Och det är genom att inte utföra det tyngsta arbetet som kan leda till missfall (dvs tunga lyft 20kg max 100kg om dagen gränsen). Men dagar i rad under denna våren har dem placerat mig på just den arbetsplaceringen där man lyfter lådor som väger mellan 10-25kg styck XXX antal gånger (långt, långt över totalt 100kg). Jag har sagt till då och mötts av "jaha idag också, hur länge till ska du behöva ha det så här då". Extremt negativt, och då vill jag påpeka att vi är 60+ människor på min arbetsplats och endast 5st om dagen behöver göra detta arbete och är du frisk/inte gravid är det inte en problem. Jag har läkarintyget och nu är jag även gravid.


    Jag går på semester om 1 vecka och har tänkt att ta upp graviditeten om allt har gått bra till efter semestern (min mage syns inte ännu men tänker att efter semestern så är det dags för RUL så då kan jag våga ta upp graviditeten).


    När andra har varit gravida på arbetsplatsen med gamla chefen (ny chef senaste året) så har det aldrig varit ett problem eller negativ attityd om att man inte kan utföra vissa arbetsuppgifter, speciellt inte när man har kontakt med läkare men med denna nya chefen är det jättenegativ attityd. Dom skriver exempelvis inte upp mindre tillbud längre etc. (om några krockar med truckarna, eller välter en del av stallage etc, inget sådan skrivs längre upp.


    Jag behöver egentligen bara råd om vad jag egentligen har rätt att undvika för typ av arbetsuppgifter, samt om jag har rätt att kunna få gå och sätta mig en stund och ta en frukt (vi får absolut inte äta någonting under arbetet och 4h är länge ibland mellan raster, för att mitt illamående ska hållas i schack. Hoppas att illamåendet minskar snart.

    Men som sagt behöver lite hjälp med vad jag borde ha för rättigheter, exempelvis kan jag be om att undvika en viss arbetsuppgift då exempelvis truckkörningen har en sådan stor risk att bli påkörd, och det kan ske 1-2 olyckor i veckan pga att vi har mycket ny bemanning hela tiden som kör rally med truckar och stannar inte där dom ska. (och nej det är inte lönt att klaga, bästa är bara att undvika och köra försiktigt men jag är orolig hela tiden att jag ska bli påkörd). Samt en del uppgifter är väldigt repetetiva och en del andra är väldigt fysiska. Vissa platser går du utan problem 15k steg om dagen, drar burar som väger 200kg, truckkörning, stå upp på samma plats i 6h packar. etc.

    Någon som orkade läsa och har lite råd att ge, tack på förhand!

  • Svar på tråden Fysiskt arbete, dåliga chefer, behöver lite råd
  • Anonym (Industriarbetare)

    De sättet ni framför truckarna på är något för skyddsombudet att ta tag i.
    Du måste nog lägga korten på bordet för chefen om din graviditet.

  • Anonym (I)

    Bäst för både dig och din arbetsgivare är att du blir sjukskriven. 
    Alt 2 är att du kontaktar facket som får medla och vara ombud så ni kan anpassa arbetet så mycket det går. 

    Det med truckarna behöver du ta upp med ditt skyddsombud. Sluta vara så feg. Någon kommer dö på sitt arbete om ingen säger till. 

  • Anonym (Lagerarbetare&Gravid)

    Vi har sagt till om truckarna, och bett dom vara ute i produktionen mer och faktiskt säga åt folk på plats samt visa sig ute i lagret men det händer inget. Dom sitter inne på kontoret hela dagen och allmänt skäller på alla på morgonmöten om att det måste bli bättre produktivitet. Facket har varit inblandat, men det finns inga tillbud och inga allvarliga skador på ett tag. En tjej fick whiplash skada förra våren och var sjukskriven. Men annars inga allvarliga skador på ett tag vad jag vet, mer än krockar och tillstötningar.

  • Anonym (Lagerarbetare&Gravid)

    Som sagt jag hoppas att kunna få ett nytt arbete efter mammaledigheten, behöver bara klara mig fram till jag förhoppningsvis får gå på graviditetspenning. Ja min nuvarande arbetsplats har stora problem men jag vill bara klara min graviditet så hälsosamt som möjligt och sedan fly denna arbetsmiljö.

  • Anonym (Svar på tal)

    Om chefen gnäller "jaha, idag också?!" så säg bara att ja, mitt tillstånd är oförändrat på den punkten och kommer så vara på obestämd framtid. (Diskutera INTE varför!! Hänvisa till att det är privat!) Du kan också påpeka att en sådan attityd mot sina sjuka arbetare är något som du kanske borde ta till facket och skyddsombudet iom att det är en arbetsmiljöfråga. Ska du ändå byta jobb har du inget att förlora.

Svar på tråden Fysiskt arbete, dåliga chefer, behöver lite råd