• Anonym (Jobbsökande)

    Säkerhetsprövning i samband med rekrytering?

    Det är ju vanligt i samband med rekrytering till tjänster på många myndigheter. 


    hur vanligt är det med nej? Och vad är det som är vanligaste orsakerna? Jag vet ju att man inte får veta orsaken men någon kanske vet ändå? 


    känns rätt läskigt?

    var väldigt mycket frågor kring utländska kopplingar och kontakter. Känns ju som att om man råkar ha vänner med utländsk bakgrund så kan man sabba sina chanser att få en del jobb utan att fatta det. Är det så? 

  • Svar på tråden Säkerhetsprövning i samband med rekrytering?
  • Anonym (Micke)

    Beror ju på vad dina utländska har för sysselsättning, var de kommer ifrån osv.

  • Anonym (Jobbsökande)
    Anonym (Micke) skrev 2024-06-28 14:15:25 följande:

    Beror ju på vad dina utländska har för sysselsättning, var de kommer ifrån osv.


    Just jag har i princip inga utländska vänner mer än några från nordiska länder vilket ju var tur just nu men med tanke på hur många med invandrarbakgrund som bor i Sverige så måste det bli ganska många som riskerar att hamna i nålsögat. Och det blir ju rätt märkligt om man ska riskera jobb pga en kompis med ?fel härkomst?. 
  • Anonym (FRA)
    Anonym (Jobbsökande) skrev 2024-06-28 14:12:18 följande:
    Säkerhetsprövning i samband med rekrytering?

    Det är ju vanligt i samband med rekrytering till tjänster på många myndigheter. 


    hur vanligt är det med nej? Och vad är det som är vanligaste orsakerna? Jag vet ju att man inte får veta orsaken men någon kanske vet ändå? 


    känns rätt läskigt?

    var väldigt mycket frågor kring utländska kopplingar och kontakter. Känns ju som att om man råkar ha vänner med utländsk bakgrund så kan man sabba sina chanser att få en del jobb utan att fatta det. Är det så? 


    Då processen och beslutskriterierna inte är öppen kommer du inte få några trovärdiga svar. Däremot riskerar du dra åt dig ljusskygga individer som fiskar efter information de inte ska ha
  • Anonym (Rikoschett)

    Det gäller främst personer med rötter i Iran som har dubbla medborgarskap där rekryterare valt att inte gå vidare med kandidater och säkerhetspröva dem eftersom ?de ändå inte kommer gå igenon. Dina vänners medborgarskap kommer inte sänka dig. 

  • Anonym (Micke)
    Anonym (Jobbsökande) skrev 2024-06-28 14:30:49 följande:
    Just jag har i princip inga utländska vänner mer än några från nordiska länder vilket ju var tur just nu men med tanke på hur många med invandrarbakgrund som bor i Sverige så måste det bli ganska många som riskerar att hamna i nålsögat. Och det blir ju rätt märkligt om man ska riskera jobb pga en kompis med ?fel härkomst?. 

    Du tycker inte rikets säkerhet är värt att skydda? 


    Och du riskera inget arbete, det är inte ditt arbete förrän du blivit godkänd. Bara för att du söker det så är det ingen garanti att du får det. 

  • Anonym (Jobbsökande)
    Anonym (Micke) skrev 2024-06-28 15:58:16 följande:

    Du tycker inte rikets säkerhet är värt att skydda? 


    Och du riskera inget arbete, det är inte ditt arbete förrän du blivit godkänd. Bara för att du söker det så är det ingen garanti att du får det. 


    självklart är det viktigt. Jag bara reflekterar över vad som kan stjälpa och inte. 


    Jag har ju blivit erbjuden en tjänst och tackat ja. Lön och tillträdesdag är klart. Osv. men nej, självklart måste jag igenom detta också. 

  • Anonym (Micke)
    Anonym (Jobbsökande) skrev 2024-06-28 16:01:15 följande:

    självklart är det viktigt. Jag bara reflekterar över vad som kan stjälpa och inte. 


    Jag har ju blivit erbjuden en tjänst och tackat ja. Lön och tillträdesdag är klart. Osv. men nej, självklart måste jag igenom detta också. 


    Har du redan blivit erbjuden tjänsten innan de gjort säkerhetsprövningen? Trodde inte det gick till så. För mitt ex så gjordes det tvärtom. 
  • Anonym (Jobbsökande)
    Anonym (Micke) skrev 2024-06-28 16:29:58 följande:
    Har du redan blivit erbjuden tjänsten innan de gjort säkerhetsprövningen? Trodde inte det gick till så. För mitt ex så gjordes det tvärtom. 
    Det kanske är olika på olika typer av tjänster. 
Svar på tråden Säkerhetsprövning i samband med rekrytering?