• Anonym (Ledsen)

Semester med barn på förskolan

Vi skulle egentligen gått på semester först om ytterligare en vecka. Nu kom barnens pappa och mannen jag lever med hem och berättade att han lyckats få ledigt redan nästa vecka. Äldsta barnet är på läger och jag uttryckte att det skulle bli skönt för det yngre att få vara ledig en vecka till.

Då visade det sig att han inte alls tänkt ha barnet hemma nästa vecka, utan tänkte vara ledig själv. Ingenting jag säger biter. Han har bestämt sig för detta. Själv måste jag jobba också nästa vecka.

Jag är så sjukt besviken på honom, så att jag på allvar ifrågasätter vår relation. Jag vet inte hur jag ska hantera det här. Han skiter i reglerna och hävdar att barnet vill gå på förskola, så då ska hon få göra det (bästisen går den veckan också). Jag tänker inte skvallra om det på förskolan, för det kommer bara leda till att jag får reda upp det, men det känns så jäkla pissuselt av honom!

Vad fasiken kan jag säga för att han ska ändra sig?

• Svar på tråden Semester med barn på förskolan
  • Anonym (Mamma)

Vad ska pappan göra på sin egna semestervecka?
    Renovera hus, husvagn, hjälpa gamla förälder eller bara navelskådande?

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-06-28 13:22:49 följande:

Vad ska pappan göra på sin egna semestervecka?
    Renovera hus, husvagn, hjälpa gamla förälder eller bara navelskådande?

Bara navelskåda. Han har varvat ner rejält sista månaderna och inte alls jobbat heltid, så han behöver inte ta igen sig efter en intensiv period direkt.
  • Anonym (?)

Men är det verkligen bättre för barnet att vara hemma med pappa än att leka med bästisen?
    Mina barn harbönat och bett om att få vara mer på förskola/fritids.

Kanske ni kan mötas halvvägs med kortare dagar, tex mellan 9-14?

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (?) skrev 2024-06-28 13:24:57 följande:

Men är det verkligen bättre för barnet att vara hemma med pappa än att leka med bästisen?
    Mina barn harbönat och bett om att få vara mer på förskola/fritids.

Kanske ni kan mötas halvvägs med kortare dagar, tex mellan 9-14?

Barnet i fråga har sagt till mig att hon hellre vill vara hemma. Men det är ju så, att som man frågar får man svar.
  • Anonym (Eva)

Hur gammalt är barnet?

• Anonym (Max)

Vilken skitpappa!
    Klart barnet väljer kompisar 7 dagar i veckan OM föräldrarna inte kan ge det barnet behöver!
    Vad säger det om föräldern att barnet hellre väljer förskolan än att vara hemma med en förälder??! Jag säger bara det.
    Ser flera VH lämna barnen på förskolan ( så hett som det har varit i Stockholm de senaste veckorna) och själva varit lediga med sina yngre på bla badstranden. 
    Hur jag vet det?
    Smart att ta med kylväskan synligt vid hämtning och hur solbrännan blir mörkare för var dag.
    Eller så möter man dem med barngruppen och ser vart de är på väg.
    Hur kan man göra så.
    Jag hade blivit gruvligt arg om min man gjorde så.
    Vems bästa har man för ögonen?
    Låt barnen få sovmorgon och långfrukost och umgås utan stress.

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Eva) skrev 2024-06-28 15:53:43 följande:

Hur gammalt är barnet?

Fem år.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Max) skrev 2024-06-29 11:46:45 följande:

Vilken skitpappa!
    Klart barnet väljer kompisar 7 dagar i veckan OM föräldrarna inte kan ge det barnet behöver!
    Vad säger det om föräldern att barnet hellre väljer förskolan än att vara hemma med en förälder??! Jag säger bara det.
    Ser flera VH lämna barnen på förskolan ( så hett som det har varit i Stockholm de senaste veckorna) och själva varit lediga med sina yngre på bla badstranden. 
    Hur jag vet det?
    Smart att ta med kylväskan synligt vid hämtning och hur solbrännan blir mörkare för var dag.
    Eller så möter man dem med barngruppen och ser vart de är på väg.
    Hur kan man göra så.
    Jag hade blivit gruvligt arg om min man gjorde så.
    Vems bästa har man för ögonen?
    Låt barnen få sovmorgon och långfrukost och umgås utan stress.

Men oj så dömande du är! Vårt första barn hade valt förskola framför semester alla veckans dagar om hon fått frågan. Första åren i skolan ansåg hon helger vara ett satans påfund och nu som äldre älskar hon läger och tillfällen när hon får umgås med andra med samma intresse. Inte har jag gått runt och känt mig misslyckad för att mitt barn uppskattat detta. Jag har varit tacksam och glad för att vi aldrig haft problem med lämningar, ovilja att gå till skola eller svårigheter att hitta aktiviteter och kompisar.
  • Anonym (Ui)

Vilken omogen bortskämd barnrumpa han är. 

• Anonym (Blä)

Så han tycker alltså att förskolan ska passa hans barn när han är ledig? Det går ju utsökt att hyra in en privat barnvakt för det.

Svar på tråden Semester med barn på förskolan