• Anonym (Tsts)

När slutade era barn nattamma?

Ni som ammar barn, när slutade de vakna och amma nattetid? Blev det successivt eller från ena veckan till nästa?

• Svar på tråden När slutade era barn nattamma?
  • Anonym (Mu)

Slutat amma på natten vid 4 månader

• Anonym (Jag)

Första barnet ammade mindre och mindre på natten och sedan en natt runt 8-9 månaders ålder så glömde han att vakna på natten för att amma. Men då var mjölkproduktionen nästan helt borta, han hade mest använt mig som napp i slutet och kunde lätt ersättas med en riktig napp.

Andra barnet ville gärna sova med tutten i munnen hela natten. Vägrade napp och aldrig använt. Vid cirka 10-11 månaders ålder ville jag inte vara napp längre, så började bara låta honom äta en gång innan läggdags, en gång på natten och en gång på morgonen. Sedan en gång mitt på dagen. Efter en vecka eller två kändes det inte hållbart heller eftersom jag skulle börja jobba. Så tog bort amningen helt och hållet när han var ca 11,5 månad. Var några kämpiga nätter med ilsket barn i början, men så snart han började gilla vällingen så gick det bra att dricka det innan läggdags och stå sig till morgonen.

• Anonym (natt)
    Anonym (Tsts) skrev 2024-06-27 23:01:57 följande:
    När slutade era barn nattamma?

Ni som ammar barn, när slutade de vakna och amma nattetid? Blev det successivt eller från ena veckan till nästa?

De slutade nattamma vid ca ett års ålder. De ville inte sluta så jag fick aktivt bestämma att sluta, det gick på en natt, då fick de vara hos pappan så de inte skulle frestas att amma. 

Slutade vakna på natten? Kanske framåt 7-8 års ålder. fast inte för att amma då, utan ändå.
  • Anonym (Mu)
    Anonym (natt) skrev 2024-06-28 11:41:49 följande:
    De slutade nattamma vid ca ett års ålder. De ville inte sluta så jag fick aktivt bestämma att sluta, det gick på en natt, då fick de vara hos pappan så de inte skulle frestas att amma. 

Slutade vakna på natten? Kanske framåt 7-8 års ålder. fast inte för att amma då, utan ändå.
    Oj! Slutade vakna på natten i samma veva som man slutade med nattamningen. 
  • Jemp

Vid 12 mån, genom att vi/jag bestämde att det var dags. Pappan sov själv med barnet några nätter för att bryta vanan och det gick helt smärtfritt.

• Gullvivor

De har velat nattamma så länge som vi ammat (2 år med ena och 1,5 år med andra). De sov sedan hela nätter såfort amningen upphörde.

• Anonym (Mamma till en)

Jag trappade ner på nattamningen vid ca 11-12 månaders ålder eftersom jag började jobba då. Orkade inte vara vaken på nätterna och härja haha. Intressant nog gjorde det skillnad för mitt humör och mående. Hade starka hormonsvängningar innan. 

Vi fortsatte amma tills han var ca 18 månader. På slutet endast morgon och kväll. Sist bara på kvällen. Det kändes smidigt och bra. 

• Anonym (Tsts)
    Anonym (Mamma till en) skrev 2024-06-28 12:29:06 följande:

Jag trappade ner på nattamningen vid ca 11-12 månaders ålder eftersom jag började jobba då. Orkade inte vara vaken på nätterna och härja haha. Intressant nog gjorde det skillnad för mitt humör och mående. Hade starka hormonsvängningar innan. 

Vi fortsatte amma tills han var ca 18 månader. På slutet endast morgon och kväll. Sist bara på kvällen. Det kändes smidigt och bra. 

Fast det är väl inte jättekonstigt att det påverkar humöret om man går från att vakna flera gånger varj natt och aldrig få längre sömn till att sova hela nätter?
Svar på tråden När slutade era barn nattamma?