• Man53

Sjuka, ouppnåeliga mansnormer

Kvinnor kan verkligen dissa en för vad som helst. Fel klädstil. Fel bil. Fel vänner. Fel yrke. Fel lön. Fel humor. Fel utseende. Fel matvanor. Jag skulle kunna fortsätta.

Samhällsdebatten handlar mycket om sjuka skönhetsnormer för kvinnor som de flesta kvinnor inte kan nå, men var är debatten om sjuka mansnormer? Alltså kvinnors orealistiska förväntningar på män.

Har kvinnor orealistiska krav på män?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Sjuka, ouppnåeliga mansnormer
  • Anonym (L)

Orealistiska krav för vad? Sex? Förhållande? Pappamaterial? Annat? Ge gärna exempel på vad du tycker är orealistiskt? 

Jag är man för övrigt.

• Man53
    Anonym (L) skrev 2024-06-27 21:54:53 följande:

Orealistiska krav för vad? Sex? Förhållande? Pappamaterial? Annat? Ge gärna exempel på vad du tycker är orealistiskt? 

Jag är man för övrigt.

Jag gav exempel i TS. Man tjänar för lite. Man har "fula" kläder". Man är för ful. Man har "fel" vänner. man jobbar i ett yrke som inte har tillräcklig status. Med mera.
  • Anonym (L)
    Man53 skrev 2024-06-27 21:56:52 följande:
    Jag gav exempel i TS. Man tjänar för lite. Man har "fula" kläder". Man är för ful. Man har "fel" vänner. man jobbar i ett yrke som inte har tillräcklig status. Med mera.
    För ful för vad? Tjänar för lite för vad? Du svarade inte på det.
  • Man53
    Anonym (L) skrev 2024-06-27 21:59:05 följande:
    För ful för vad? Tjänar för lite för vad? Du svarade inte på det.
    Är inte det uppenbart?

Tjänar för lite för att kvinnan ska tycka man är attraktiv.
    För ful för att vara attraktiv.

Och så vidare.
  • Anonym (L)
    Man53 skrev 2024-06-27 22:00:55 följande:
    Är inte det uppenbart?

Tjänar för lite för att kvinnan ska tycka man är attraktiv.
    För ful för att vara attraktiv.

Och så vidare.
    Har du sett lyxfällan någon gång? Massor med kvinnor som är tillsammans med fula, överviktiga män med noll koll på sig själva eller sin ekonomi. Men generellt är kvinnor i dag mer ambitiösa än män och vill ha en man som har liknande ambitioner. Är det att ha för höga krav?
  • Man53
    Anonym (L) skrev 2024-06-27 22:05:25 följande:
    Har du sett lyxfällan någon gång? Massor med kvinnor som är tillsammans med fula, överviktiga män med noll koll på sig själva eller sin ekonomi. Men generellt är kvinnor i dag mer ambitiösa än män och vill ha en man som har liknande ambitioner. Är det att ha för höga krav?
    Lyxfällan är ett gammalt program och dejtingmarknaden har ändrats mycket sedan dess.

Problemet med ditt argument är att män inte alls ställer samma krav på kvinnor. Och det vet kvinnor. Så det är nästan alltid 90 % av kvinnorna som konkurrerar om 10 % av männen. Och det är inte så att de kvinnor som inte får de perfekta männen kompromissar, de skaffar katt (som barnersättning)t och lever singelliv istället.
  • Anonym (L)
    Man53 skrev 2024-06-27 22:08:43 följande:
    Lyxfällan är ett gammalt program och dejtingmarknaden har ändrats mycket sedan dess.

Problemet med ditt argument är att män inte alls ställer samma krav på kvinnor. Och det vet kvinnor. Så det är nästan alltid 90 % av kvinnorna som konkurrerar om 10 % av männen. Och det är inte så att de kvinnor som inte får de perfekta männen kompromissar, de skaffar katt (som barnersättning)t och lever singelliv istället.
    Problemet med mitt argument? Vad är problemet? Man kan lika gärna säga att det är just ett problem att män inte har samma krav på kvinnor. En del män är så kravlösa att man ibland tappar hakan. Om man vill vara tillsammans med någon, varför välja någon som inte vill samma sak som man själv? Varför välja någon som vill ha en annan framtid än man själv? Kan du svara på det?
  • Anonym (S)

Låter som att du letar bland fel grupp kvinnor. Eller inte hittat rätt. Jag har kvinnliga vänner som resonerar som du gör men jag har fler som inte gör det. Själv bryr jag mig inte om vad han tjänar så länge han har ett jobb, kan uppföra sig och passar mig. Sen ska såklart kärlek uppstå också. 

• Anonym (Mål)

Det beror väl på vad man vill uppnå och vilken typ av kvinna man vill ha? Om målet är att bli tillsammans med den snyggaste influencern i landet så är nog kraven annorlunda jämfört med om man bara vill gå på några mysiga dejter med en helt vanlig kvinna? 

Om jag ser till mig och mina kvinnliga vänner och kollegor så tycker jag inte att det är någon i den kretsen som har orimliga krav. Samtliga vill ha en snäll, omtänksam, rimligt sund, hel och ren man som får dem att må bra, där personkemin stämmer. Hade vi inte valt bort män som vi inte känner är rätt för oss hade alternativet varit att vi skulle nöja oss med någon för att vara snälla, och troligen slutat olyckliga och bittra i det långa loppet. Och det låter väl inte speciellt vettigt?

Rörande humor tänker jag att det är en ganska viktig grej för att man ska känna sig attraherad, så jag ser inget fel i att man vill att man ska ha liknande humor. Samma med matvanor, men utan överdrifter så klart. Lika barn leka bäst, som det heter. Om man tränar 5 dagar i veckan och äter därefter så blir det tråkigt att leva med någon som beställer hem burgare och pizza hela tiden eller lever på öl och snus. 

Så om din fråga gäller om kvinnor har orealistiska krav på sin framtida livspartner så är mitt svar nej. Väldigt få tror jag kategoriskt går efter en objektiv kravlista, men när man börjar lära känna en ny människa är det ju självklart att det kommer uppstå saker som man upplever som för stora skillnader i livsstil för att man ska se något långsiktigt i relationen. 

Och du, jag har ALDRIG hört talas om någon som valt bort en man enbart på grund av att han kört fel bil.

• Man53
    Anonym (L) skrev 2024-06-27 22:11:40 följande:
    Problemet med mitt argument? Vad är problemet? Man kan lika gärna säga att det är just ett problem att män inte har samma krav på kvinnor. En del män är så kravlösa att man ibland tappar hakan. Om man vill vara tillsammans med någon, varför välja någon som inte vill samma sak som man själv? Varför välja någon som vill ha en annan framtid än man själv? Kan du svara på det?
    Det är biologiskt, och det VET kvinnor. Kvinnor vet att de väljer, att de har makten. Men de vet också att om de erkänner det tappar de sympatier från samhället.

Vaddå framtid?
Svar på tråden Sjuka, ouppnåeliga mansnormer