• Anonym (IM23)

    7 månader trögt med matintroduktion

    Hej! går trögt med matintrosuktion med vår 7 månaders.. Det som går ner är söta saker, som puré, smoothies och grötklämmisar. Erbjuder alltid burkmat också (släta från hipp) och det går svajigt med det. Ska börja med plockmat när han kan sitta helt stadigt i stolen! Då det verkar kunna vara något för honom. 


    Men nu till saken. Kan man smaksätta burkmaten på något sätt? När vi doppar fingrarna i vår sås, blir han jätteglad och vill verkligen ha mer! Tror han är en finsmakare, och burkmat är helt enkelt smaklöst för honom.. Har ni tips? Är det ok att tillsä tex vitlökspulver? Någon som känner igen sig?

  • Svar på tråden 7 månader trögt med matintroduktion
  • Anonym (Så)

    Blanda ut med brödtmjölk/mölkersättning. Pata med BVC? Om han gillar kryddor så ta lite? 

  • FruFarfalle

    Mitt ena barn åt inte burkmat alls och den andra åt vissa sorter. de ville ha smak så gjorde egen mat med kryddor i tex köttfärssås och pasta med örter i. Potatis och torsk med grädde dill, rivet citronskal och lite pepparrot. Marockansk högrevsgryta med aprikoser och couscous (mkt järn speciellt om den görs i gjutjärnsgryta). kyckling Curry gillade de också. 


     

  • Anonym (Ellen)

    Packa en kudde bakom ryggen i matstolen så kan ditt barn sitta med vid bordet bättre och testa att ge er egen mat . Barnet kan plocka själv som du  är inne på och du kan sticka emellan då och då med en sked av mat som du kan ha på egen tallrik bredvid dig.  

    Jag gav aldrig burkar till mina, det var jag för lat för att göra.  Mosad kokt potatis och morot med lite smör blev både sött och såsigt tex . Kunde mosa ner ett kokt ägg i det också ibland. Sen fick barnen äta allt vi åt - med vissa undantag givetvis . 

  • Anonym (God mat)

    Grattis till din lilla finsmakare.
    Ge barnet det ni själva ska äta.
    Undvik att salta under matlagningen och så finns det ju viss mat som småttingar inte ska äta men det har ni säkert koll på.

  • Anonym (IM23)
    Fjäril kär skrev 2024-06-27 10:51:17 följande:

    Men ge av eran mat istället och skippa burkarna. 


    Men hur mycket ?får? man ge? eller stå och göra hans egna bredvid av samma mat fast helt utan salt?
  • Anonym (IM23)
    Anonym (God mat) skrev 2024-06-27 16:43:40 följande:

    Grattis till din lilla finsmakare.
    Ge barnet det ni själva ska äta.
    Undvik att salta under matlagningen och så finns det ju viss mat som småttingar inte ska äta men det har ni säkert koll på.


    Alltså göra hans egna bredvid utan något salt?
  • Fjäril kär
    Anonym (IM23) skrev 2024-06-27 17:41:16 följande:
    Men hur mycket ?får? man ge? eller stå och göra hans egna bredvid av samma mat fast helt utan salt?
    Ge så mycket mat han vill ha och blir mätt av. 

    Jag gav vår mat precis som den var. Med kryddor, salt och allt. Bara när det var riktigt starkt eller ovanliga kryddor som jag tog undan av maten till barnen före jag kryddade. 

    Kom bara ihåg att ge ordentligt med dryck samtidigt ni ger mat. 

    Man lär sig snabbt vilka kryddor som gillas och hur mycket.  
  • halvan

    Du kan ju laga all mat samtidigt, men tillsätta kryddorna mot slutet. Så istället för att laga hans bredvid så gör du allt tillsammans, kryddar lätt, sedan tar du bort en del som blir hans portion. När hans portion är borttagen kryddar du er mat så mycket som ni vill.


     

  • Anonym (Minea)

    Kryddade barnmaten friskt förutom salt. Spiskummin var en favorit hos oss. 

  • Anonym (Lite salt)

    Lite salt är ingen fara. Jag ger av vår mat även om det är buljong eller fond. Men som någon skriver behöver man ju inte salta extra och det finns ju ingen anledning att ge salta snacks. 

  • Maymom

    Som andra sagt:
    testa att blanda i bröstmjölk, så han får en smak han känner igen.
    Undvik salt och honung när ni lagar mat, ta en portion till honom och mixa den.

    Jag gav och ger sällan burkmat, mixade det vi skulle äta. Gör det även nu med barn nummer två som är sju månader. Men än så länge har han mest fått smaka potatis, morot, palsternacka, sellerirot och dyl. mixat med lite smör eller rapsolja. blomkål var ingen favorit här hemma, men det mesta slukar han glupskt.

    Kryddar med vitlök, timjan, oregano mm. Curry gillade stora barnet när han var liten. Krydda på.
    De flesta barn gillar kryddor, precis som de flesta gillar Oliver och parmesan när de blir äldre.

    Antilopstolen från Ikea använder vi, jag hade en handduk bakom innan han blev stabil att sitta själv, men det finns även ryggstöd att köpa.

Svar på tråden 7 månader trögt med matintroduktion