• Anonym (Erika)

    Hur tycker ni att jag ska göra?

    Min son som är 11 månader har börjat krångla rejält med sömnen, han sover helt plötsligt bättre dagtid men nattid hemskt och vaknar mellan 05-30 -06.00. En vanlig dag ser ut som så att han vaknar får jag ersättning vid 09 gröt och sedan sover han från 09.30 till ungefär 11.00. Sedan lunch 13 och sover igen mellan 14.00-14.30 till 15.30 ungefär.. sedan vaken till 19.30-20.00 ungefär. Under natten sover han oroligt och vaknar trött sedan vid 06.00 men somnar inte om och är oftast trött bara efter 30 min.. jag känner att det är något i hans dagssömn som krånglar det för honom att han eventuellt sover för sent på eftermiddagen eller vad det nu kan vara. Idag tänkte jag testa somna honom tidigare nu på morgonen och försöka dra fram sovstunderna under dagen. Hur hade ni gjort? All tips som finns uppskattas.

  • Svar på tråden Hur tycker ni att jag ska göra?
  • Anonym (Erika)

    Det blir jätte konstigt för att ta bort en sovstund känns helt orimligt när han vaknar 06.00 och fortfarande upplevs trött. Men kanske eventuellt somna honom 08.30 istället för 09.30 och att nästa sovstund blir tidigare och kanske får mer timmar att vara vaken till det är dags för läggdags 19.30. Vad tycker ni?

  • Anonym (Mamma till 3)

    Att lägga sig och somna vid 19-20 och sova  till 5-6 är bra nattsömn.
    Jag har försökt att få in förskolerutiner vid 10-12 månader.
    Då vaknade mina 5-6  så åt vi frukost och gjorde oss färdiga, lekte lite inne, sen vid 9 gick vi ut och lekte,gungade , grävde , mellanmål vid 10.
    Sen åt vi lunch vid 11-11,30 , 
    Sen sov de 12-14/15.

    Vissa fm lät jag de sova i vagnen vid 10 och flyttade f4am sovtiden efter lunch 1 h ca

  • Erikamel
    Anonym (Mamma till 3) skrev 2024-06-27 07:20:38 följande:

    Att lägga sig och somna vid 19-20 och sova  till 5-6 är bra nattsömn.
    Jag har försökt att få in förskolerutiner vid 10-12 månader.
    Då vaknade mina 5-6  så åt vi frukost och gjorde oss färdiga, lekte lite inne, sen vid 9 gick vi ut och lekte,gungade , grävde , mellanmål vid 10.
    Sen åt vi lunch vid 11-11,30 , 
    Sen sov de 12-14/15.

    Vissa fm lät jag de sova i vagnen vid 10 och flyttade f4am sovtiden efter lunch 1 h ca


    Så om jag förstår de rätt så har du låtit de vara vakna ungefär 12-13 dvs en sov stund? för mig känns det omöjligt eftersom han alltid vaknar trött och är så grinig . Imorse vakna han 05.30 och känns extremt trött. Så du tror det bästa är att aktivera honom och låta honom sova efter lunch istället? Eller tycker du jag ska testa att somna honom nu en stund vid 8.00 och successivt försökta ta bort morgon sovstunden?
  • Jsmhoshm

    Vår son är 7 månader och han sover från 19 till 05-06. Han sover också dåligt i perioder. Tror det är utvecklingsfaser där dom sover sämre. För några månader sen började han vakna 03-04 och det tog 1,5h att söva om. Det visade sig att han vaknade när det började bli ljust. Så nu har vi skaffat mörkläggningsgardiner vilket är helt nödvändigt för att han ska sova. Ute i vagnen sover han en halvtimme max och är vi ute bland folk sover han ingenting alls (äter knappt heller för den delen). Så det är ett tips att testa att ha det kolsvart. Hos hos går inte ens att ha dörren öppen ut där det blir ljusare eller en glipa i gardinerna.

    Har alltid varit en sån liten pigg och nyfiken krabat och vill inte missa något 😅 

Svar på tråden Hur tycker ni att jag ska göra?