• Melanderman900

Fler som haft ehec?

Jag insjuknade för en månad sedan i ehec och är ej helt återställd ännu. Undrar om fler här har varit med om att få ehec och era upplevelser.

Jag gick 2 dagar och var trött på jobbet och dålig i magen, bara diarrér. På Lördagen och Söndagen sov jag mest och hade dålig aptit. Måndagen veckan efter kände jag mig bättre och åt som vanligt sedan kom Tisdagen då jag insjuknade rejält. Det jag åt spydde jag upp, sov bara och kunde knappt ens dricka. I en vecka kämpade jag med att äta och hålla huvudet i schack för man känner sig helt värdelös när man ligger hemma på soffan och knappt kan äta eller vara vaken. Speciellt innan man fått svar från vårdcentralen om vad som händer med en.

Veckan efter började det bli uppförsbacke, jag orkade göra lättare saker igen men var helt slut efter en så enkel sak som att tömma diskmaskinen. Aptiten återhämtade sig och jag njöt av att kunna äta, varje tugga var en fröjd för magen och smaklökarna. 

Måndag 2 veckor efter insjuknandet åkte jag till jobbet igen. Trött och illamående men det skulle gå envis som man är. Efter frukost kom mitt illamående och känsla av orkeslöshet. Övervägde att köra hem men efter ett tag släppte det och det flöt på igen. Lyckades ta mig igenom dagen blott ovetandes om vad jag var sjuk i. Tisdagen dagen efter kom min dom och läkaren skickade hem mig. Ehec, hade aldrig hört talas om sjukdomen, men inte så konstigt när så få insjuknar i det varje år. Bara att åka hem och ta dagarna som den kommer. Nu är det äntligen lite ljusare, jobbat i Måndags och igår fram tills innan middag då kroppen igen sa ifrån. Svimfärdig och ilmamående åkte jag hem från jobbet. Idag är jag hemma och har mest sovit och kollat serie. Jag är vanligtvis en aktiv och energirik person så det är otroligt jobbigt att inte kunna göra vad jag brukar. Hoppas på en bättre dag imorgon. Känns som detta aldrig får ett slut // Ett ehec offer med känslig mage

• Svar på tråden Fler som haft ehec?
  • Anonym (Antiback)

Jisses, så hemskt. Har du nån aning om hur du smittades?

• Anonym (Antiback)

Folkhälsomyndighetens statistik visar på en stadig ökning av Ehec-smitta i Sverige.

Om du har Netflix kan jag rekommendera en titt på dokumentären "Poisoned: The Dirty Truth About Your Food" som visar hur patogener som Ehec dödar tusentals människor varje år och vad som ligger bakom det.

• Melanderman900
    Anonym (Antiback) skrev 2024-06-26 14:15:03 följande:

Jisses, så hemskt. Har du nån aning om hur du smittades?

Har haft samtal med smittskyddsmyndigheten om det men vi kom inte fram till något konkret. Verkar som jag kan fått smittan från någon annan som inte är lika känslig och därav utvecklat det. Värsta skiten jag varit med om och då är jag bara 22 år, förra året låg jag i bältros och tyckte det var illa :/
  • Melanderman900
    EpicF skrev 2024-06-26 14:38:54 följande:

Har du aldrig hört talas om e-coli? 

Har säkert hört talas om det under gymnasietiden då jag gick naturbruk/skog men inget jag lagt på minnet
  • Anonym (Antiback)
    Melanderman900 skrev 2024-06-26 15:04:13 följande:
    Har haft samtal med smittskyddsmyndigheten om det men vi kom inte fram till något konkret. Verkar som jag kan fått smittan från någon annan som inte är lika känslig och därav utvecklat det. Värsta skiten jag varit med om och då är jag bara 22 år, förra året låg jag i bältros och tyckte det var illa :/
    Förstår dig verkligen.

Man ska ha stor respekt för onda bakterier. Det pågår en oroväckande ökning av sånt här i Sverige nu. Inte bara Ehec, utan även andra patogener, som invasiva a-streptokocker som orsakar sepsis (blodförgiftning) och inte sällan slutar med döden.

Tyvärr lyssnar folk på Agnes Wold och tror att "lite skit rensar magen" men som du kan intyga, är det ett helvete att drabbas. Vi behöver bli bättre på basala hygienrutiner och ta sånt här på allvar.

Hoppas du är på bättringsvägen nu och krya på dig! Hjärta

Och använd Lysol:

• Melanderman900
    Anonym (Antiback) skrev 2024-06-26 15:20:59 följande:
    Förstår dig verkligen.

Man ska ha stor respekt för onda bakterier. Det pågår en oroväckande ökning av sånt här i Sverige nu. Inte bara Ehec, utan även andra patogener, som invasiva a-streptokocker som orsakar sepsis (blodförgiftning) och inte sällan slutar med döden.

Tyvärr lyssnar folk på Agnes Wold och tror att "lite skit rensar magen" men som du kan intyga, är det ett helvete att drabbas. Vi behöver bli bättre på basala hygienrutiner och ta sånt här på allvar.

Hoppas du är på bättringsvägen nu och krya på dig!  // Hjärta

Och använd Lysol:
    Coronahygienen har försvunnit efter hand som allt återgått till det normala. Blir mycket tvätta händerna och spritande hädanefter, speciellt på jobbet. Tack!
  • Anonym (Antiback)
    Melanderman900 skrev 2024-06-26 16:35:08 följande:
    Coronahygienen har försvunnit efter hand som allt återgått till det normala. Blir mycket tvätta händerna och spritande hädanefter, speciellt på jobbet. Tack!
    Låter klokt. Better safe than sorry!
  • Anonym (M)
    Anonym (Antiback) skrev 2024-06-26 15:20:59 följande:
    Förstår dig verkligen.

Hoppas du är på bättringsvägen nu och krya på dig!  // Hjärta

Och använd Lysol:
    Som jag sa i den andra tråden så beror "ökningen" att man rapporterar det i större grad än tidigare. 

De flesta har redan en bra basala hygienrutiner, och det utan att behöva använda skitprodukter som Lysol. 
Svar på tråden Fler som haft ehec?