• Anonym (Svartsjuk)

    För svartsjuk

    Hej!

    Jag och sambon (sedan åtta år) har problemet med vårt förhållande.
    Det började efter att sambon gjorde en magoperation och ser nu i andras ögon bättre ut.
    Sambon har blivit mycket mer utåtagerande och börjat skriva med andra singlar.
    Här är problemet för mig, att sambon skriver är inget problem men att sen åka träffa singlarna är ett. Första gången hon fråga sa jag nej och nu andra gången träffades dem hemma hos singeln (sambon hade endast pratat med singeln i två veckor men känt personen för 10 år sen).


    Jag blev väldigt svartsjuk och vi bråkade. Sambon säger såklart att de bara är kompisar och att jag ska lita på sambon. Vilket jag egentligen gör men känslan jag hade i magen var inte bra. Sambon hade sagt att de skulle ses men tog det mer som de skulle ta en kaffe.

    Har jag fel som är svartsjuk? (känslan)
    Jag har sagt att det inte går för mig att hålla en relation med någon som träffar andra singlar vilket är galet kontrollernade.

    Borde vi bara ge upp så vi båda kan bli glada i ett förhållande som passar oss bättre? 

  • Svar på tråden För svartsjuk
  • Anonym (Mannen)

    Jag trycker din sambo agerar respektlöst. Har hon gamla vänner så kan hon bjuda hem dem så ni båda träffar dem. Ska hon ha singelkillar som "vänner" som hon bara träffar själv så är det en röd flag. 

  • Anonym (Öhh)

    Varför får hon dejta andra när ni är i ett förhållande????

  • Anonym (Isa)
    Anonym (Svartsjuk) skrev 2024-06-25 22:58:30 följande:
    För svartsjuk

    Hej!

    Jag och sambon (sedan åtta år) har problemet med vårt förhållande.
    Det började efter att sambon gjorde en magoperation och ser nu i andras ögon bättre ut.
    Sambon har blivit mycket mer utåtagerande och börjat skriva med andra singlar.
    Här är problemet för mig, att sambon skriver är inget problem men att sen åka träffa singlarna är ett. Första gången hon fråga sa jag nej och nu andra gången träffades dem hemma hos singeln (sambon hade endast pratat med singeln i två veckor men känt personen för 10 år sen).


    Jag blev väldigt svartsjuk och vi bråkade. Sambon säger såklart att de bara är kompisar och att jag ska lita på sambon. Vilket jag egentligen gör men känslan jag hade i magen var inte bra. Sambon hade sagt att de skulle ses men tog det mer som de skulle ta en kaffe.

    Har jag fel som är svartsjuk? (känslan)
    Jag har sagt att det inte går för mig att hålla en relation med någon som träffar andra singlar vilket är galet kontrollernade.

    Borde vi bara ge upp så vi båda kan bli glada i ett förhållande som passar oss bättre? 


    Jag tycker inte att du låter för svartsjuk alls!
    Snarare din sambo som låter väldigt respektlös att dejta andra singlar när hon är tillsammans med dig..

    Sen att hon dessutom åker hem till en singel som hon känt tidigare låter ännu mer respektlöst..Om dom bara är kompisar så behöver hon ju absolut inte åka hem till honom ensam..Då kan ni ju träffas alla tre, eller hur!?

    Känns det inte bra i magen så borde du nog lita på den känslan..Din intuition säger dig antagligen att hon inte är riktigt ärlig..På något sätt....

    Har hon blivit så här nyligen..efter magoperationen, eller?
    Kan det vara så att hon bara gör så här för att hon vill se om hon har blivit attraktiv eller/och för att hon får en självförtroende kick av detta?
    Eller tror du mer att hon skulle vilja vara otrogen?

    Det behöver ju inte vara att hon är intresserad av andra..Utan som sagt att hon (med sitt nya utseende) tycker det ger henne självförtroende eller något att se om någon vill träffa henne..
  • Anonym (Svartsjuk)
    Anonym (Isa) skrev 2024-06-26 02:09:32 följande:
    Jag tycker inte att du låter för svartsjuk alls!
    Snarare din sambo som låter väldigt respektlös att dejta andra singlar när hon är tillsammans med dig..

    Sen att hon dessutom åker hem till en singel som hon känt tidigare låter ännu mer respektlöst..Om dom bara är kompisar så behöver hon ju absolut inte åka hem till honom ensam..Då kan ni ju träffas alla tre, eller hur!?

    Känns det inte bra i magen så borde du nog lita på den känslan..Din intuition säger dig antagligen att hon inte är riktigt ärlig..På något sätt....

    Har hon blivit så här nyligen..efter magoperationen, eller?
    Kan det vara så att hon bara gör så här för att hon vill se om hon har blivit attraktiv eller/och för att hon får en självförtroende kick av detta?
    Eller tror du mer att hon skulle vilja vara otrogen?

    Det behöver ju inte vara att hon är intresserad av andra..Utan som sagt att hon (med sitt nya utseende) tycker det ger henne självförtroende eller något att se om någon vill träffa henne..
    Det har blivit såhär nyligen ja. Sambon vill utöka sin umgängeskrets och har nu självförtroendet och lite mer tid då barnen inte är bebisar längre.
    Jag tror absolut inte sambon är otrogen och egentligen inte gör det av kickar (eller like i bak huvudet) utan vill ha fler att prata med och träffa fler.

    Problemet för mig är att det bara är singlar som hennes nya umgängeskrets vekar bestå av
  • Anonym (Tips från coachen)

    Jag hade haft samma känsla som du i din sits. Jag tror den minst svartsjuke partnern även hade känt så. 

    I vissa relationer funkar det säkert och i andra inte. Det jag hade gjort är att fråga henne vad syftet är med all kontakt med singelkillar är. Det kan ju vara så att hon fått tillbaka självförtroendet efter operationen och söker bekräftelse. Om det skulle vara så är det inte ett beteende som gynnar dig eller henne i längden. 

    Om hon tycker att det inte är några problem att hålla på sådär men du tycker att det är ett problem. Då måste du gå till dig själv och tänka på vad du vill ha i en relation. Känner du dig inte okej med det så måste du säga ifrån och de om funkar. Annars lämna relationen..

    Krävs två för en tango, glöm inte det.

  • Anonym (Patricia)

    Just nu kanske dom bara är vänner ja... men rätt snart kommer hon träffa någon hon faktiskt blir intresserad av och då är det liksom för sent att ångra sig... hon är nog inte riktigt medveten om konsekvenserna av sitt beteende. 

    Med all respekt men jag har varit otrogen och det var precis så där det började.. jag skaffade mig lite nya vänner som lite rökridå för att det inte skulle bli så uppenbart att det i slutändan bara var en av dom jag faktiskt träffade och var otrogen med.

    Lita på din magkänsla och framförallt lita  på vad hon GÖR och inte vad hon har för ursäkter... 

Svar på tråden För svartsjuk