• Anonym (Vuxenbarnet)

Är det bara jag som tycker allt är komplicerat?

Hejsan. Jag är en tjej på 20 år som har adhd och autism.
    Mina diagnoser gör att jag tycker mycket är komplicerat och har svårt att koncetrera mig. Så jag funderar på om det bara är jag som bara ser barn filmer/serier? eftersom dem brukar vara mindre komplicerade.
    Jag brukar också bara se på svenska för att jag inte hänger med lika bra annars. Jag ser ofta bara filmer eller serier som jag redan har sett också.

• Svar på tråden Är det bara jag som tycker allt är komplicerat?
  • Dimisi

Jag är en kvinna på 50+ med bra jobb och utan diagnoser. Dock är jag lite aspig. Jag tycker också att det är svårt att hänga med i filmer. Därför kollar jag sällan film. Jag lyssnar hellre på ljudbok.

• Anonym (Hej)

Jag har inga diagnoser men jag tittar ofta på Disney-filmer för att jag gillar dem. Jag har ALLTID text om det finns, även svenska. Jag tycker att serier är alldeles för långdragna och komplicerade. Jag har svårt om det är för många karaktärer. Då får jag skriva ned anteckningar pm jag ska ta mig igenom en bok till exempel. Gillar heller ljudbok än läsa. 

• Anonym (.)
    Dimisi skrev 2024-06-25 13:54:21 följande:

Jag är en kvinna på 50+ med bra jobb och utan diagnoser. Dock är jag lite aspig. Jag tycker också att det är svårt att hänga med i filmer. Därför kollar jag sällan film. Jag lyssnar hellre på ljudbok.

Jag hatar uttrycket ''jag är lite aspig''. 
    Antingen har man en diagnos, eller inte. 
  • Anonym (Bara lite trögtänkt)
    Anonym (.) skrev 2024-06-25 17:14:53 följande:
    Fast min vuxna dotter har en kompis som är lite aspig, mycket högfungerande men absolut aspig.
    Föräldrarna valde att inte utreda henne.
  • Anonym (Aspig)
    Men nu kan man ha aspiga drag utan att ha en dignos. 
  • Anonym (blandade nötter)
    Min son gjorde en utredning på eget initiativ i höstas för han ville veta om han kunde sägas ha en diagnos.

Det han bokstavligen fick höra av utredande läkare var "du är lite aspig, bara".
    Han fick alltså ingen diagnos, men han har vissa beteenden och tics som inte finns hos neurotypiska.

Så du kan hata allt du vill, men ibland är saker inte svart-vita och skalan för autistiskt beteende är rätt lång.
  • Anonym (Aspig)

Jag tycker tvärtom människor och beteenden i filmer är lättare att förstå än i verkligheten.

Fast filmatiserar man en pusseldeckare med en massa misstänkta (typ Agatha Christie), så blir det svårare att förstå i en film. "Vem var det där nu, vad hade den för relation till offret?"

Däremot i en film/serie som inte bygger på en bok, då är det lättare.

I kväll såg jag ett avsnitt av Professor T. Men hade inte sett förra avsnitt. Plötsligt satt kriminologen prof T i fängelse. Vad hade hänt, hade han verkligen brutit mot lagen el hade någon satt dit honom och han var egentligen oskyldig? Den medelålders prof T som mest tänkte och inte var en handlingens man hade förstås ingen chans mot de råbarkade typer som omgav honom.

Hans rumskamrat kördes ut och ett råskinn började misshandla honom. Men då såg jag att rumskamraten liksom gjorde en särskild min åt en vakt. Denne förstod och gick in i cellen och avbröt misshandeln. (Visserligen grubblade jag på om de den fången hade en särskild överenskommelse med den vakten el om det var något som alla vakter förstod.) Hade cellkamraten gått direkt till vakten och berättat hade för många sett det, och då hade han råkat illa ut för att han skvallrat.

Senare så befallde en annan vakt prof T att arbeta i tvätten. Samtidigt gjorde vakten en min till ett rödhårigt råskinn, som kom in med kniv för att döda prof T (oklart varför). Varför vakten s a s visade "nu är det fritt fram" framgck inte, man fick väl gissa att han var mutad.

Men att jag nu förstår filmer/serier bättre beror förstås på att jag redan sett så många filmer/serier. Om man kollar på någon riktigt gammal film el serie, så är de mycket enklare.

Ibland kan man behöva se en film två gånger, eftersom man missat en del första gången. Alternativt tillsammans med någon annan som fattar redan första gången och kan förklara.

OT: Varför kan man inte lägga nåt inom spoilers på det här stället? Rynkar på näsan

Svar på tråden Är det bara jag som tycker allt är komplicerat?