• Anonym (Hjälp)

Ägglossningstest hur funkar det?

Hej!

Igår gjorde jag första ägglossningstestet denna månad (clearblue rosa) och fick då glad gubbe. Detta var cykeldag 12.

Eftersom det var första testet jag tog undrar jag om man kan lita på att ägglossning sker inom närmsta 24-36 timmarna eller kan det också vara så att testet eventuellt skulle vara positivt även dagen innan dvs i förr igår om jag testat då? och man därför har mindre tid innan ägglossning faktiskt sker? någon som vet hur testet funkar? ger det utslag vid x antal utsöndring av hormon eller kan de ge det under längre tid?

tacksam för råd 

• Svar på tråden Ägglossningstest hur funkar det?
  • Anonym (Cs)

Jag hade cb rosa några månader när vi försökte men fick utslag på dem mycket tidigare än stickor och under längre tid. Tempade också och kunde ha glad gubbe även efter ägglossning, så upplevde att de blev positivt på väldigt låga nivåer av lh. 

Gick sen över till enbart easy at home och Premom appen, mycket billigare och det går utifrån hur starkt testet är hitta peaken. Sen med tiden kan man lista ut ganska bra hur ens stegring beter sig och när man har peak i förhållande till ägglossning om man samtidigt tempar. 

Men generellt om man ligger varannan dag runt ägglossning så har man goda chanser, då har det hunnit samla på sig en del spermier samtidigt som de aldrig är gamla. Så så fort man får positivt ska man bara se till att få in mys med jämna mellanrum ett par dagar framåt. lycka till 🤞 

Svar på tråden Ägglossningstest hur funkar det?