• Anonym (Dottern)

    bank-ID för utlandssvensk ar?

    Min pappa bor i utlandet sedan många år tillbaka. Nu har han förstått att man ofta behöver Bank-ID i Sverige. Han börjar närma sig pensionsåldern och kommer troligen ha rätt till svensk pension. 

    Men hur löser man detta smidigast? 

    Kan han åka till Sverige och öppna ett bank-konto för att därefter skaffa bank-ID? 

    Eller är det bättre att någon som har bank-ID får fullmakt? 

    Hur löser man det här så att han får information?

  • Svar på tråden bank-ID för utlandssvensk ar?
  • Anonym (...)

    Det där är ett riktigt helvete, bank id får man via banken, och man kan inte öppna ett bankkonto digitalt utan bank id.

    Min pappa flyttade utomlands för 25 år sen, förra året var han i Sverige och öppnade ett konto, det var inte bara att gå in, eftersom han inte var folkbokförd i Sverige så skulle "medborgarskapet utredas" det tog väl någon vecka eller två innan allt var löst

  • BuoBä

    Har han ingen bankkonto alls kvar? I så fall skulle jag börja med att ringa den banken och fråga om det går att lösa.

    Jag tror det ska gå att skaffa ett Freja eID även som utflyttad, men det kan vara extra krångel om det var mer än 5 år sedan han flyttade ut.

  • Anonym (Dottern)

    Han bor i Spanien och har inget bankkonto kvar vad jag vet. Ska fråga om han verkligen stängt ned det. 

    Han flyttade utomlands för 25-30 år sedan och har bott i olika länder sedan dess. Han fortsatte dock att arbeta hos ett svenskt företag i många år då han ändå reser mycket i jobbet. 

  • Anonym (8)

    Följer. Finns tydligen ingen "lägg till tråd" knapp längre.

Svar på tråden bank-ID för utlandssvensk ar?