• Anonym (HonDenDär)

Rädda relationen

15år i relationen och det känns som om jag står och trampar på samma ställe med min man. Vi är båda i sen 30års ålder. Vi har det vanliga livet numera, Jobb, hus, barn och hund. Men något som retar gallfeber på mig är att min man ständigt söker uppmärksamhet från andra kvinnor - i hemlighet. Han har blivit påkommen med främmande sms mitt i nätterna, avstängt ljud på telefonen, även i flygplansläge. Flertal gånger där han även snackat skit om mig för att få någon typ av "tyck synd om mig"-del. Nu är vi inne i en period där han åter igen stänger in sig långa stunder på toaletten, skiftar mellan snäll & fräser/irriterad.
    Något jag aldrig riktigt förstått är att vi alltid har knullat som kaniner. Enligt honom öppnade jag upp en helt ny värld av sex. Så varför då behöver man söka sig till andra? Om han varit fysiskt otrogen vet jag inte, känner att jag vill inte veta. Psykiskt, ja, där skulle jag säga att han varit otrogen många gånger.
    Han vägrar parterapi. 
    Han vill inte att jag ska prata med någon annan om våran relation. Han har inte på något aktivt sätt försökt reparera elationen alls. 
    J
    Finns det något annat än parterapi?

• Svar på tråden Rädda relationen
  • Anonym (Eh)

Ja, skilsmässa funkar nog bäst i ert läge. Vad är det du vill rädda egentligen...? En man som konstant ränner efter andra?

• Anonym (Vad)

Vad får du ut av detta. Varför låter du dig behandlas så? Han gör ju så här för att han kan och skiter uppenbarligen i dig. Skilj dig.

• Anonym (L)

Är detta verkligen något du vill rädda? 
    Du "vill inte veta" om han varit fysiskt otrogen och han är konstant otrogen emotionellt, är han värd det?

Jag har också kommit på min man med att smyga med telefonen och sett honom skriva med andra tjejer på ett opassande sätt, blev oerhört sårad men såvitt jag vet har han slutat med det efter att jag berättat om hur jag känner (och att jag sett vad han gjort).
    Sveket finns dock kvar och hade han fortsatt hade det aldrig gått att fortsätta leva så, man känner sig så nedvärderad.

Prova att prata med honom ordentligt och var också tydlig med hur du känner och att hans beteende förstör er relation, att det kommer leda till skilsmässa om han inte skärper sig. 

• Anonym (HonDenDär)
    Anonym (L) skrev 2024-06-24 15:40:17 följande:

Är detta verkligen något du vill rädda? 
    Du "vill inte veta" om han varit fysiskt otrogen och han är konstant otrogen emotionellt, är han värd det?

Jag har också kommit på min man med att smyga med telefonen och sett honom skriva med andra tjejer på ett opassande sätt, blev oerhört sårad men såvitt jag vet har han slutat med det efter att jag berättat om hur jag känner (och att jag sett vad han gjort).
    Sveket finns dock kvar och hade han fortsatt hade det aldrig gått att fortsätta leva så, man känner sig så nedvärderad.

Prova att prata med honom ordentligt och var också tydlig med hur du känner och att hans beteende förstör er relation, att det kommer leda till skilsmässa om han inte skärper sig. 

När han blivit halft påkommen så blånekar han. Påstår att det måste varit nån som skickat fel, eller sagt konstiga saker eller att han gjort så för att få min uppmärksamhet. Har hotat med skilsmässa om vi inte kör på parterapi. Men slutar alltid med att han kramas & säger att han inte vill bråka. Sen är huvudet tillbaka i sanden... Så fort man drar upp en situation igen påstår han att jag bara vill bråka. Svaret jag ofta får är "vet inte" eller bara total tystnad. Jag når han liksom inte.
  • Anonym (L)
    Anonym (HonDenDär) skrev 2024-06-24 16:41:01 följande:
    När han blivit halft påkommen så blånekar han. Påstår att det måste varit nån som skickat fel, eller sagt konstiga saker eller att han gjort så för att få min uppmärksamhet. Har hotat med skilsmässa om vi inte kör på parterapi. Men slutar alltid med att han kramas & säger att han inte vill bråka. Sen är huvudet tillbaka i sanden... Så fort man drar upp en situation igen påstår han att jag bara vill bråka. Svaret jag ofta får är "vet inte" eller bara total tystnad. Jag når han liksom inte.
    Då låter det ju som att han egentligen inte vill och då kan man ju inte göra så mycket... Jag tycker nog att ni bör skiljas, detta verkar ha pågått länge och du har gjort det du kan. Det krävs mycket engagemang för att få igång en relation som stagnerat och han verkar inte vara beredd på det. 
  • Anonym (Tanten)

Har du en partner med otrygg undvikande anknytning månntro?

• Anonym (HonDenDär)
    Anonym (Tanten) skrev 2024-06-24 22:44:38 följande:

Har du en partner med otrygg undvikande anknytning månntro?

Det skulle jag säga att jag har. Vilket jag även har förståelse för eftersom hans barndom varit traumatisk & ständig kaos. 
  • Anonym (Förståndig)

i en relation är det alltid en obalans, finns inga perfekta relationer. Speciellt när det gäller sexlusten. Jag har haft en del relationer och har vid det här laget slutat hålla på och oroa mig för om partnern "håller på" med sexchatt, sidoknull osv osv i all oändlighet.

Om livet i övrigt fungerar bra, vi har ett härligt samliv och samarbete då struntar jag fullständigt i vad han gör på med andra. Jag har själv haft andra män vid olika tillfällen, jag vet att min man är vid sina sinnens fulla bruk och inte skulle knulla nån sprutnarkoman eller liknande.....

Så. Bara lägg ner om du vill behålla relationen och ni har det bra i övrigt. 

Svar på tråden Rädda relationen