• Anonym (bostadssituation)

Lägenhet med gemensamma ytor

Behöver fatta ett beslut kring att välja en bostad där man delar utrymmen med övriga boenden, toalett och kök. Känner mig osäker kring om jag skulle vara bekväm med att tex inte ha egen toalett. Vänjer man sig? Någon som bott så? Erfarenheter och bra att tänka på?

Undrar även om det är möjligt byta bort en sådan lägenhet ifall man ångrar sig längre fram? Och i sådana fall menar jag byta mot något i likvärdigt område och inte ett sämre område. Någon med erfarenhet?

• Svar på tråden Lägenhet med gemensamma ytor
  • Anonym (Hh)

Jag uppskattar egen toa/dusch och eget kök. 
    Ja, man vänjer sig och det går men man (jag) får blunda lite för att andra inte vill ha det lika städat som jag. 
    Man måste också vara beredd på att alltid ta upp efter sig, är jag själv kan jag välja (händer 1 gång av 100) att lämna mina smutsiga kläder utanför duschen, inte duka av bordet/ta hand om disken om jag skulle vara trött/ha bråttom men bor man med andra bör man hålla efter för allas trevnad. Men vis av erfarenhet vet jag att andra inte tänker som jag 😇

Hade hellre betalat lite mer för att få ha eget. 

• Anonym (r)

Vissa trivs med kollektiv. Andra inte. Du vet bäst om det ens är något du kan tänka dig ett tag eller inte alls. Jag hade blivit galen att inte kunna göra som jag vill men ett välfungerande kollektiv hade nog fungerat.

• Anonym (bostadssituation)
    Anonym (Hh) skrev 2024-06-23 18:08:16 följande:

Jag uppskattar egen toa/dusch och eget kök. 
    Ja, man vänjer sig och det går men man (jag) får blunda lite för att andra inte vill ha det lika städat som jag. 
    Man måste också vara beredd på att alltid ta upp efter sig, är jag själv kan jag välja (händer 1 gång av 100) att lämna mina smutsiga kläder utanför duschen, inte duka av bordet/ta hand om disken om jag skulle vara trött/ha bråttom men bor man med andra bör man hålla efter för allas trevnad. Men vis av erfarenhet vet jag att andra inte tänker som jag 😇

Hade hellre betalat lite mer för att få ha eget. 

Enda anledningen jag överväger är att lägenheten ligger på Södermalm. Hade såklart gärna betalt mer för eget men misstänker jag inte får så många fler chanser i Stockholms innerstad.
  • Minimalen
    Anonym (bostadssituation) skrev 2024-06-23 18:28:44 följande:
    Enda anledningen jag överväger är att lägenheten ligger på Södermalm. Hade såklart gärna betalt mer för eget men misstänker jag inte får så många fler chanser i Stockholms innerstad.
    Ja i sånt fall så tycker jag att du ska ta den.
  • Anonym (Hh)
    Anonym (bostadssituation) skrev 2024-06-23 18:28:44 följande:
    Då ska du prova
  • Anonym (Volvo)

Skulle till 90% säga att det beror på övriga boende. Finns det klara regler och alla är villiga att hjälpas åt samt visar hänsyn så kommer det flyta på fint och du kommer inte ens märka att du delar vissa utrymmen. 

• Anonym (Julle)

Har du möjlighet att träffa de andra några gånger innan du bestämmer dig?

• Anonym (Lis)

Jag har bott i tre olika studentkorridorer. Egen toalett är väldigt skönt att ha tycker jag. Dela dusch och kök går däremot bra. Men beror ju på om det är tillfälligt eller på lång sikt. Med familj har jag bara bott eget men skulle absolut kunna tänka mig nån sorts halvkollektiv med gemensamma "sällskapsytor" men skulle gärna ha mer eget. 

• Anonym (Becca)

Jag har delat hus och ett par lägenheter och för mig har det funkat väldigt bra. Det har varit under ett par månader till strax över året och att det gäller en begränsad tid tror jag för mig har gjort det långt mer hanterbart. Hade jag inte behövt tänka på pengar så hade jag bott själv, men samtidigt mår jag inte dåligt av att dela. Dels är jag nog rätt flexibel själv och dels har jag haft väldig tur och enbart delat med trevliga människor.

Svar på tråden Lägenhet med gemensamma ytor