• Anonym (S)

    Omboka/ställa in vid magsjuka

    Hur gör ni med viktiga bokningar som ni har sedan tidigare när barnet/barnen blir magsjuka? Jag tänker förutsatt att barnet är omhändertaget. Ett av barnet kaskadspydde idag och jag har något viktigt jag behöver göra i kommande vecka. Jag är orolig för att själv bli magsjuk och att jag behöver ställa in i sista stund.

    Hur gör ni? Ska man fortsätta som vanligt och hoppas på det bästa eller boka om för säkerhets skull? Jag kan tillägga att det jag har inbokat är inte så lätt att boka om och det måste göras. Om jag ställer in i sista stund förlorar jag en del pengar. Ingen jättestor summa men det är ändå surt att bli av med några tusenlappar.

  • Svar på tråden Omboka/ställa in vid magsjuka
  • Anonym (Hej)

    Svårt det där men det bästa är väl att leva på som vanligt så länge man själv är frisk. Med vidtagna hygieniska rutiner såklart.

  • Anonym (S)
    Anonym (Google is your friend) skrev 2024-06-23 11:32:13 följande:
    www.1177.se/sjukdomar--besvar/mage-och-tarm/magsjuka-och-krakningar/magsjuka-hos-sma-barn/

    Andra vuxna och barn i samma hushåll

    Personer i samma hushåll som är friska behöver inte stanna hemma i förebyggande syfte. Men det är viktigt att tvätta händerna noga och att gå hem direkt om man får symtom.


    Ja så sett är det ok men det uppstår ju problem om jag får magsjuka och måste ställa in i sista stund. Det är det som är min frågeställning. 
  • Anonym (P)

    Av alla gånger barnen haft magsjuka, har vi vuxna insjuknat vid ett tillfälle. Ytterligare en gång har ett syskon smittats. Annars drabbas en person åt gången i vår familj. Jag hade inte ställt in. 

  • Anonym (Google is your friend)
    Anonym (S) skrev 2024-06-23 11:45:50 följande:
    Ja så sett är det ok men det uppstår ju problem om jag får magsjuka och måste ställa in i sista stund. Det är det som är min frågeställning. 
    Har samma upplevelse som P. Hade en unge som kaskadspydde så jag efter ett dygn behövde tvätta sju maskiner med diverse kläder och sängkläder.... Inga som helst problem. God handhygien, alkogel på golvet också. Jag skulle inte ställa in bara för att, men om du känner dig riktigt osäker och ska iväg väldigt snart så gör du så klart som du vill.
  • Anonym (S)
    Anonym (Google is your friend) skrev 2024-06-23 12:26:08 följande:
    Har samma upplevelse som P. Hade en unge som kaskadspydde så jag efter ett dygn behövde tvätta sju maskiner med diverse kläder och sängkläder.... Inga som helst problem. God handhygien, alkogel på golvet också. Jag skulle inte ställa in bara för att, men om du känner dig riktigt osäker och ska iväg väldigt snart så gör du så klart som du vill.
    Det har varit lite varierat för min del. Vissa gånger har jag klarat mig, men för några månader sedan blev jag riktigt sjuk och var tvungen att ställa in samma dag. Det kommer ju så plötsligt. Det var inte roligt då det påverkade flertalet andra personer. Den här gången har jag något ännu viktigare inbokat och med senaste magsjukan färskt i minnet är jag orolig nu. Det är verkligen otur då det är svårt att boka om och jag verkligen behöver genomföra detta i veckan.
  • Anonym (S)

    Kan tillägga att jag även är väldigt noggrann med handhygienen och att tvätta och rengöra ordentligt, men det är hjälper inte alltid.

  • Anonym (Hej)
    Anonym (S) skrev 2024-06-23 12:46:18 följande:
    Det har varit lite varierat för min del. Vissa gånger har jag klarat mig, men för några månader sedan blev jag riktigt sjuk och var tvungen att ställa in samma dag. Det kommer ju så plötsligt. Det var inte roligt då det påverkade flertalet andra personer. Den här gången har jag något ännu viktigare inbokat och med senaste magsjukan färskt i minnet är jag orolig nu. Det är verkligen otur då det är svårt att boka om och jag verkligen behöver genomföra detta i veckan.
    Kan du ge en heads up till de andra personerna? Att det finns sjukdom i familjen och att du kan behöva omboka med kort varsel.

    Om ni ska träffas kanske de hellre ser att ni ställer in och ombokar till ett annat tillfälle redan nu. Många vill ju inte gärna träffa någon som varit i närheten av någon med magsjuka. Men även om du ombokar nu så finns ju alltid risken att du är sjuk vid nästa tillfälle också.

    Om det är möjligt så kanske barnens andra förälder kan ta allt kring barnet och du håller dig undan så mycket det bara går för att undvika smitta?
Svar på tråden Omboka/ställa in vid magsjuka