• Anonym (Nästäppt)

Otrivin och gravid?!

Hej! 

Jag är gravid i vecka 7 så väldigt tidigt. Men jag är så fruktansvärt täppt i näsan, speciellt när jag får mina grin-attacker pga hormonet, kan liksom inte andas genom näsan ett dugg?. Vad kan jag göra?!?! Jag har testat nässkölj, renässans nässpra osv men inget hjälper förutom otrivin? Hur farligt är det för fostret om jag tar otrivin ibland? Inte varje dag men någon gång vid behov? Jag är desperat!!

• Svar på tråden Otrivin och gravid?!
  • Anonym (Äh)

Det skulle knappast få säljas om det orsakade missfall eller fosterskador. För säkerhets skull, kolla bipacksedeln och fråga en läkare.

• Fjällsockan

Janusmed innehåller information för gravida angående läkemedel! Även vissa gravidappar har janusmed inlagt så att det går att söka. T.ex. One Million Babies som jag också använder. Den aktiva ingrediensen i otrivin ska vara ok! Eventuell viss avrådan från mentolotrivinen men det kanske har ändrats. De flesta vanliga nässprayer ska vara ok att använda. Jag hade inte överlevt mina graviditeter annars :) 

• FtS70

Du behöver inte oroa dig, att den kärlsammandragande effekten skulle ha negativ påverkan är extremt osannolikt. FASS borde ta bort den infon.

• Anonym (Nästäppt)

Tack!! Jag håller på att halvt dö här nu när jag inte vågat använda nässpray? Men då kan jag använda de vid behov 😍

• Anonym (Heejhej)

Jag går också på Otrivin (varje dag tom) fast det står att man inte ska använda det vid graviditet som en försiktighetsåtgärd. Men tror inte heller, som någon annan skrev här, att det har någon kärlsammandragande effekt på livmodern, känns sjukt långsökt? har dessutom varit beroende av det i 10+ år (och fått operation av näsmusslorna nyligen som inte hjälpte), så jag kör på? kanske dumt, men tror verkligen inte att det ska vara någon fara när man tar det lokalt i näsan liksom. :)

Svar på tråden Otrivin och gravid?!