• Anonym (Ts)

Känner mig ensam efter separationen

Jag och min man ska separera.
    Jag kommer att ha våra gemensamma barn största delen av tiden och han ska ha dom varannan helg.
    Just nu bor han hos en kompis tills dess att han får flytta in i sin lägenhet (jag ska bo kvar i huset).
    Känner mig så ensam här hemma.. Jag ska rodda med barnen och allt själv samtidigt som han är ute och roar sig varje helg. Han kommer bara hit korta stunder varje dag.
    Kanske känner jag mig både ensam och även en känsla av avund att han har all tid i världen till att träffa folk och göra det han tycker är roligt.
    Hjälp mig få mig på bättre tankar? Det känns lite hopplöst just nu. Vi var tillsammans 15 år så jag är ju inte heller van att vara ensam.

• Svar på tråden Känner mig ensam efter separationen
  • Anonym (Man)

Ja ensamhet kommer på köpet de e något en får lära sig leva med ! Känner lika dant ska de v så här att leva . 

• Anonym (Ts)
    AlbaC skrev 2024-06-20 22:42:53 följande:

Varför ska han inte ha barnen varannan vecka?

Han vill inte, han klarar inte av allt roddande i vardagen med hämtning, lämning, matlagning osv.
    Han vill hellre ha dom varannan helg och slippa allt roddande i vardagen men ändå träffa dom nån gång på veckan och ta dom på aktiviteter ibland, typ åka på badhus/lekpark/annat när han orkar och har tid 

• Anonym (Ts)
    Anonym (Man) skrev 2024-06-20 22:42:15 följande:

Ja ensamhet kommer på köpet de e något en får lära sig leva med ! Känner lika dant ska de v så här att leva . 

Ja jag förstår att jag får lära mig leva med det men hur gör man det då? :/
  • Kontakt

Det är en omställning i början, men jag tror att du kommer att få det bra.
    Varannan helg kan du träffa kompisar och umgås med vänner.
    Du kommer att ha barnen så jag tror att ditt ex är den som kommer att känna sig ensam.

Styrkekramar till dig 🥰

• Anonym (Ts)
    Kontakt skrev 2024-06-20 22:52:23 följande:

Det är en omställning i början, men jag tror att du kommer att få det bra.
    Varannan helg kan du träffa kompisar och umgås med vänner.
    Du kommer att ha barnen så jag tror att ditt ex är den som kommer att känna sig ensam.

Styrkekramar till dig 🥰

Tack för dina ord! Hjärta
  • Anonym
    Anonym (Ts) skrev 2024-06-20 22:50:07 följande:

Han vill inte, han klarar inte av allt roddande i vardagen med hämtning, lämning, matlagning osv.
    Han vill hellre ha dom varannan helg och slippa allt roddande i vardagen men ändå träffa dom nån gång på veckan och ta dom på aktiviteter ibland, typ åka på badhus/lekpark/annat när han orkar och har tid 

Vilken griis!
  • Anonym (m)

Jag förstår att det känns ensamt men barnen kommer växa upp, de kommer för alltid vara din familj. Du kommer, är den som är stöttepelaren, den viktiga i deras liv. Han verkar inte riktigt klok. Hade han haft psykisk ohälsa som anledning varför han inte orkat just nu eller ett omöjligt jobb innan han lyckas hitta rätt jobb hade jag köpt det här med inte varannan vecka, men den här pappan är ju bara patetisk rakt igenom. Han hade jag bara blivit glad över jag och barnen sluppit. Jag hade varit väldigt arg på honom att han behandlat barnen så här men försökt släppa det för min egen skull. Jag tror också du behöver ha någon släkting eller vän som kan hoppa in och vara barnvakt så du får mer än varannan helg om du behöver göra något så du inte är så låst. Ta upp något intresse, gå med i någon klubb, sikta in dig på aktiviteter, du lär känna nya människor på. 

Jag har varit med om uppbrott tidigare och jag har fått bygga upp mitt liv på nytt, det har gått bra, jag har tagit det steg för steg. Man måste bara själv komma över sin första gräns av osäkerhet. 

Mitt ex hade det jobbigare att gå vidare än jag hade (han hade annan problematik i botten, som han till slut tog tag i). Han var kvar i samma miljö, med samma människor. Blev hela tiden påmind.

Jag har typ alltid gjort samma sak. Det har varit jag som velat avsluta förhållandet, då är det jag som byter liv. Jag har inte varit rädd för att testa på olika saker såsom nytt jobb, ny stad. Men jag har också varit van sedan tidigare i barndomen att jag flyttat mycket, varit mycket förändringar, så jag är ombytlig på det sättet. Nu har du barn och kanske inte ska rycka upp dem, men om det skulle bli aktuellt och du vill tex flytta, och/eller testa nytt jobb hade jag gjort det.

• Separationsmamman

Hej!
    Känner igen en del av det du skriver. Jag har haft liknande tankar som du. Har du någon att prata med? Jag tänker på någon professionell? 

Den professionella personen jag prata med har många gånger sagt till mig: "Fokusera på dig själv och barnen". Det har jag haft med mig hela tiden. Lättare sagt en gjort, men nu har det gått en tid för mig och mycket har ändrats till det bättre. Det där med att det behöver ta tid... Inte kul att höra kanske, men det stämmer nog för många i sådana här situationer.

Jag skickar massor av pepp till dig! Vilket jobb du gör med barnen. Att ha sorg (?) och samtidigt ta hand om barnen <3

När vi bestämde oss för att separera började jag skriva mycket för att bearbeta och förstå mig på mig själv. Det var ett bra sätt för mig att bearbeta saker i processen. Efter ett tag började jag lägga ut texter jag skrivit på en liten blogg. Läs något inlägg om du vill. Ibland kan igenkänning vara skönt.
    separationsmammanblog.wordpress.com/

• Anonym (H)

Jag var ensam med två små barn. Pappan hade dom knappt varannan helg, typ när han orkade. Barnen och jag gjorde allt tillsammans - visst var det tufft ibland när de var sjuka eller om jag var det. Men vi blev så tajta. Träffade sedan en ny man och fick två barn till - vilka han aldrig gjort skillnad på. Så det här kommer du fixa och det kommer vara hans förlust. 

• Mandel
    Anonym (Ts) skrev 2024-06-20 22:50:07 följande:

Vad har han för diagnoser?
    Eller är han bara typisk man och ska ha det så lätt som möjligt och bara vara den där roliga pappan som tar med barnen på roliga saker hela tiden och aldrig behöver tjata om att klä på sig, packa gymnastikkläder osv.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Känner mig ensam efter separationen