• CarolintheQ

Gravid?mellanblödning eller mens?

Hej alla! behöver eran hjälp..Vet att de kanske är fler än jag som går i tankar ang detta som står ovanför i rubriken.
    Jag är 36 år och jag och min man har försökt blivit gravida ett tag. Dock så får/har jag mellanblödningar veckan innan och ibland ett par dagar innan mens pgr av cellförändringar. Har ätit medicin senaste 3 månaderna för att få ?ordning på kroppen?.. har då fått ägglossning samma datum och mens exakt på datumet. Nu första medicinfria månaden så hade jag mensliknande värkar 9 juni, 4 dagar innan beräknad ägglossning och vi hade sex den 8e juni på morgonen.
    I måndags började jag få små små blödningar (brunt slem/flytningar) 1-2 dagar och nu har jag som lätta lätta blödningar. Detta har  pågått i 5-6 dagar och min mens är beräknad nu på söndag den 23. Gjorde gravid test i torsdags morse som visade negativt. Ska jag vänta och se ifall jag får mensen som vanligt eller kan ja testa igen på tex lördag? Är de någon som haft mellanblödningar innan mens och inte nidblödning och ändå varit gravid? har annars tyvärr ingen annan symptom förutom nån enstaka otroligt liten mensvärk (som knappt känns) i ca 1 dag..
  • Svar på tråden Gravid?mellanblödning eller mens?
  • Anonym (Sss)

Är det första barnet? Då kan ni söka utredning efter bara sex månader. Skulle ni redan ha gemensamma barn skulle jag prata med din vanliga läkare så att de kollade upp dina hormoner. Det skulle kunna vara lågt progesteron som orsakar mellanblödningarna.

• CarolintheQ

Ja de är första barnet vi försöker med. Ska absolut fråga om det kan vara progesteronet som brister Rynkar på näsan

• Anonym (Sss)
    CarolintheQ skrev 2024-06-20 19:32:33 följande:

Ja de är första barnet vi försöker med. Ska absolut fråga om det kan vara progesteronet som brister  // Rynkar på näsan

Då kan ni få en hel utredning där de bland annat kollar hormonnivåerna. Prata med din vårdcentra. Där jag bor (Skåne) gör man en egen vårdbegäran på 1177. Det är säkert så i fler regioner. Jag är under 35 så vi var tvungna att vänta ett helt år efter missfall för att få vidare hjälp, men när man är under 35 räcker det med 6 månader. Lycka till.
  • CarolintheQ
    Anonym (Sss) skrev 2024-06-20 19:53:36 följande:
    Då kan ni få en hel utredning där de bland annat kollar hormonnivåerna. Prata med din vårdcentra. Där jag bor (Skåne) gör man en egen vårdbegäran på 1177. Det är säkert så i fler regioner. Jag är under 35 så vi var tvungna att vänta ett helt år efter missfall för att få vidare hjälp, men när man är under 35 räcker det med 6 månader. Lycka till.
    Tack snälla. ska höra vidare :) 
Svar på tråden Gravid?mellanblödning eller mens?