• aveniasamtal

    Man kan inte vara vis utan att vara okunnig...

    Den japanska konsten Kintsugi (eller Kintsukuroi) är konsten att reparera värdefulla föremål med guld. Den har sitt ursprung i wabi sabi och mushin filosofierna, som betonar nödvändigheten av acceptans och förändring inför svårigheter.


     


    De trasiga, värdelösa, svaga, skamliga delar av oss eller kriminella förflutna också är värdefullt enligt dessa. De sk svagheter kan bli värdefullare än tidigare om dem repareras. Att kämpa mot svårigheter är inte enda rätta vägen utan acceptansen för förändring kan vara en bättre metod enligt den filosofin.


     


    Den betonar att det är en dygd att acceptera sig själv som man är, att vi alla är lika även om vi har egenskaper som betraktas som misstag och defekter och förändring är en nödvändighet i nuet och i våran vardag.


     


    Vi ser att ett av de viktigaste läkande faktorn i psykologisk behandling är just denna realistiska acceptans, realistiska önskan och ansträngning för förändring som baseras på nu och här.


     


    Att underkasta sig inför problem, att acceptera dem som de är och inte göra något åt dem som inte går göra något åt är naturligtvis en frihet och tröst för individen.


     


    Men; att acceptera sig själv som man är, att acceptera sina problem och att hitta realistiska lösningar åt dem samt att leva i harmoni med de lösningarna kräver att individen kan bottna i sig eller kan starta ett seriöst personligt arbete om sig själv.


     


    Kintsugi verken i världen är så värdefulla så att människor utöver filosofin och konsten än idag genom att bryta sönder och reparera intakta krukor och keramik.


     


    Jag önskar att du älskar dig själv som du är, att du är medveten om dina egna brister och fel. Jag önskar att du accepterar dem på realistisk och värdefullt sätt, du medveten om att du kan förändra dem genom att förändra dig på ett snällt sätt. Jag önskar att du älskar dina trasiga och ofullständiga delar, misstag och brister utan att skämmas utan att döma och framför allt jag önskar att du känner dig själv...

Svar på tråden Man kan inte vara vis utan att vara okunnig...