• Anonym (Arbetssökande)

Skyldigheter som arbetssökande, tacka ja?

Någon som vet vad som händer om man tackar nej till ett jobb, vid ett erbjudande? Blir man straffad av arbetsförmedlingen då?

Om jag sökt ett jobb, gått på intervju, men känner att det är inte rätt för mig, har man rätten att tacka nej, eller anses man då ha "orsakat sin egen arbetslöshet?" 
    Någon som varit i den sitsen och vet vad som gäller?

• Svar på tråden Skyldigheter som arbetssökande, tacka ja?
  • Anonym (B)

Vet ej, men hoppas att det är straff på att tacka nej. Typ några månaders utebliven a-kassa. 

• Jemp

Ja, självklart blir du straffad. Avstängning från a-kassan ett visst antal dagar. Sen finns det vissa specifika undantag men det får du kolla med dem. 

• Sniffmusen
    Anonym (B) skrev 2024-06-20 08:16:46 följande:

Vet ej, men hoppas att det är straff på att tacka nej. Typ några månaders utebliven a-kassa. 

Håller med. Varför ska vi skattebetalare betala för ts slapphet. Jag vill också sitta på arslet och bara håva in pengar men verkligheten funkar inte riktigt så.
  • Mandel

Har du blivit erbjuden tjänsten?

När kände du att det inte är rätt jobb för dig och vad är det som gör att du sökte det ifrån början?
    Märkte du det under själva intervjun borde du gett ett ganska avslaget intryck och inte bli erbjuden tjänsten.

Har du andra jobb på gång? Om du blir erbjuden detta så är det ju bättre att ta det och sedan söka nytt och se om du får napp på något annat än att gå hemma och vara arbetslös.
    Ser bättre ut i ditt CV och bättre för din ekonomi.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Haha)
    Sniffmusen skrev 2024-06-20 08:26:13 följande:
    Håller med. Varför ska vi skattebetalare betala för ts slapphet. Jag vill också sitta på arslet och bara håva in pengar men verkligheten funkar inte riktigt så.
    Håva in pengar? Har du vart arbetslös nångång? Man är inte direkt rik o säkert har TS betalat en massa skatt i sitt liv oxå
  • Anonym (Donna)

Det kommer att få konsekvenser om det kommer fram, med all rätt.
    Varför vill du inte ha jobbet?
    Det är väl bättre att ta det och söka vidare?

• Anonym (Arbetssökande)
    Mandel skrev 2024-06-20 08:46:33 följande:

Har du blivit erbjuden tjänsten?

När kände du att det inte är rätt jobb för dig och vad är det som gör att du sökte det ifrån början?
    Märkte du det under själva intervjun borde du gett ett ganska avslaget intryck och inte bli erbjuden tjänsten.

Har du andra jobb på gång? Om du blir erbjuden detta så är det ju bättre att ta det och sedan söka nytt och se om du får napp på något annat än att gå hemma och vara arbetslös.
    Ser bättre ut i ditt CV och bättre för din ekonomi.

Ja, alltså jag gick vidare ett steg, till en andra intervju. Nu ska jag se om jag går vidare ett steg till och i så fall får jag skriva kontrakt. 
    Jag söker andra jobb, men har inga andra intervjuer på G så att säga.
  • Anonym (Arbetssökande)
    Anonym (Donna) skrev 2024-06-20 09:18:48 följande:

Det kommer att få konsekvenser om det kommer fram, med all rätt.
    Varför vill du inte ha jobbet?
    Det är väl bättre att ta det och söka vidare?

Jag oroar mig för om det blir en dålig arbetsmiljö som gör att man mår väldigt dåligt psykiskt, pga. stress osv. Men visst, det kanske går att söka andra jobb parallellt.. 
Svar på tråden Skyldigheter som arbetssökande, tacka ja?