• Anonym (Letmepay)

    Kollega som vill betala/bjuda hela tiden?

    Ah som rubriken lyder så har jag en kollega som vill betala och bjuda mig hela tiden?alltifrån lunch, till en kaffe, glass, och även ett glas vin när vi hade AW med jobbet. Jag känner mig så obekväm att han alltid vill betala och frågat mig varför? Givetvis har jag då betalat och köpt åt honom med men han envisas verkligen hela tiden. 

  • Svar på tråden Kollega som vill betala/bjuda hela tiden?
  • Anonym (ok)

    Det kan vara så att din kollega är intresserad av dig och försöker charma dig med att bjuda. Om du känner dig obekväm så var öppen med att du själv kan betala. Viktigt att du är tydlig med vad du vill, så att han inte får falska förhoppningar.

  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Hedda)

    Varför känner du dig obekväm med att han vill bjuda? 
    Är han för mycket på, eller rent av obehaglig eller beror det mer på dig, kanske?

    Som föregående talare skrivit så låter det som om han är intresserad av dig och därför vill bjuda. Sen vad han vill eller hur han är intresserad är ju svårt att veta..

    Är det så att du inte är intresserad av honom på något vis så kanske du trevligt,men bestämt ska säga ifrån när han vill bjuda..

  • Anonym (Letmepay)
    Anonym (Hedda) skrev 2024-06-19 23:02:49 följande:

    Varför känner du dig obekväm med att han vill bjuda? 
    Är han för mycket på, eller rent av obehaglig eller beror det mer på dig, kanske?

    Som föregående talare skrivit så låter det som om han är intresserad av dig och därför vill bjuda. Sen vad han vill eller hur han är intresserad är ju svårt att veta..

    Är det så att du inte är intresserad av honom på något vis så kanske du trevligt,men bestämt ska säga ifrån när han vill bjuda..


    Nej han är gentleman och aldrig för mycket men jag tror att jag tycker det är jobbigt för att han är gift och äldre? och att jag känner att det blir fel i kroppen även om han bara är en kollega. 
  • Anonym (Hedda)
    Anonym (Letmepay) skrev 2024-06-20 15:11:36 följande:
    Nej han är gentleman och aldrig för mycket men jag tror att jag tycker det är jobbigt för att han är gift och äldre? och att jag känner att det blir fel i kroppen även om han bara är en kollega. 
    Ja men där har du ju svaret på din egen fråga du ställde i trådstarten!
    Att han är gift.. Inte att han nödvändigtvis är äldre, men det kan ju också spela in.

    Vilket absolut inte måste betyda att han är ond på något sätt eller ute efter något mer än att bara vara en gentleman (eller en bra kompis) när han vill bjuda dig på saker såklart..

    Det beror ju lite på hur han agerar..tex efter han har bjudit på något..
    Agerar han som om han förväntar sig något tillbaka, så skulle jag iaf sagt..Tack, men nej tack..jag betalar alltid för mig själv och vill fortsätta göra det.

    Om han är gift så tror jag inte att du vill bli för engagerad i honom i vilket fall..Vare sig han bjuder dig på något eller inte..Men samtidigt-känner du att han mer är eller vill vara en genuint bra kompis eller kollega så kanske du kan ta upp hur du känner med honom direkt..

    Att ta upp/säga vad man tycker/känner är väldigt underskattat i Svedala har jag märkt..Jag har i princip alltid sagt vad jag tycker och tänker..Utan att vara elak givetvis.(om jag bara tänker något elakt om någon person- så är jag hellre tyst för att inte göra illa personen) men annars så har jag alltid sagt vad jag tänker, tycker och varit så ärlig jag kunnat.

    På det viset (om man är ärlig och säger vad man tycker/vill) så har jag märkt att vissa personer försvinner/flyr från ens närhet tillslut som inte själva kan vara genuina/ärliga..Men personer som är som en själv stannar däremot kvar i ens liv..Och man vill väl ändå inte ha kvar personer som dränerar ens energi iaf!?

    Är han bara genuint intresserad av dig som kollega så kan han ju bli en bra kollega eller t.om en bra kompis..Så ta reda på vad han är för typ skulle jag säga.innan du tror det värsta..För vissa vill faktiskt bar vara snälla och vara en bra kompis..
    Sen finns det ju tyvärr gifta män som bara är ute efter sex eller spänning, men alla gifta män är absolut inte så..
  • Anonym (F)

    Känner du dig obekväm så säg att du betalar för dig själv och sedan bestämt gör det också.

Svar på tråden Kollega som vill betala/bjuda hela tiden?