Jag gjorde en tidig abort när jag var 19, p.g.a. att:
- jag var inte klar med utbildning
- han var inte redo för barn än utan ville att jag skulle göra abort
- jag var fast besluten att aldrig föda barn åt en man som inte ens vill, för även om mannen vill från början så spricker relationer ofta nog ändå och kvinnan blir stående själv med alltihop. Jag ville verkligen inte börja i det läget.
- jag såg bättre män i min framtid, han var väl okej men barnslig och hans familj var ganska beige.
Så det blev abort, och kort efter gjorde jag slut. Man får räkna med att det rätt ofta blir slut där, eftersom aborten visar tydligt vem killen är och det kan vara svårt att förlåta en barnrumpa som gömmer sig i datorspel eller med polare och vägrar tala om saken medan hon har ont och mår dåligt. Där har du första beviset på hur killen agerar i en krissituation så var väldigt uppmärksam om du har tänkt fortsätta med honom. Är han ett stöd och beter sig vettigt när du mår dåligt/ är sjuk? Kan du stötta honom och ni kan tala om känslor istället för att han vägrar och flyr iväg?
Sen känner jag ett radarpar som skaffade barn medvetet under studierna, båda läkarstudenter, högpresterande och ansvarstagande osv. De gjorde verkligen sitt bästa men de skilde sig ändå när barnet var 6-7 år. Ens personlighet är inte färdigutvecklad förrän runt 25 och betydligt fler yngre föräldrar separerar än äldre.
Jag gick vidare med min plan, tog min master, forskade en stund, fick ett bra jobb, hittade rätt man, fick ett mycket begåvat barn och blev välbeställd. Jag önskar mig inget mer i livet nu faktiskt utom att vi alla får vara friska.
En god del av det hade nog inte hänt om jag hade fått barn vid 19 med den killen.