• Åkerman8385

Snabb förändring i relationen

Jag och min flickvän träffades för några månader sedan och det var som en saga - vi blev tokförälskade nästan omedelbart. Allt gick i rasande fart och inom tre månader hade vi flyttat ihop och blivit gravida av misstag. Det var en omvälvande tid, men vi var lyckliga. 
    Men när hon var gravid i vecka 10 förändrades allt plötsligt. Hon bestämde sig för att hon ville flytta ut, göra abort och ta en paus från vårt förhållande. Aborten skedde igår, och nu säger hon att hon vill att vi ska starta om och börja dejta igen. 
    Hon har varit tydlig med att hon inte vill ha några gulliga sms eller liknande. Hon vill att jag ska behandla henne som om vi precis börjat dejta. Problemet är att jag känner en extrem kyla från henne och det känns som att jag pratar med en helt annan person. Det är inte min flickvän som står framför mig längre, eller i alla fall inte den person jag trodde jag kände. Det är inte nödvändigtvis på ett dåligt sätt, men det är förvirrande och det känns konstigt.
    Jag har varit i förhållanden tidigare där vi tagit en paus och sedan pratat igenom saker, men det här är annorlunda. Jag känner knappt igen människan framför mig och vet inte hur jag ska hantera situationen. 
    Min fråga är hur jag ska kunna förändra min vardag och börja behandla henne som en person jag dejtar igen, utan att falla tillbaka i gamla mönster? Jag är så förvirrad och osäker på hur jag ska navigera i det här. Men trots allt älskar jag henne över allt annat och vill verkligen göra det hon behöver just nu. 
    Har någon här varit med om något liknande eller har några råd att ge? Jag känner mig helt vilsen och skulle verkligen uppskatta er hjälp.
  • Svar på tråden Snabb förändring i relationen
  • Bergegardh

Ja men hon har precis gått igenom en abort. Hon har säkert 1000 känslor just nu. Tror även du har det. Ge det några dagar så allt får sjuka in och så kanske hon börjar likna sig själv igen.

• Anonym (Tjej)

Är själv gravid i vecka 8 och förstår först nu hur jävla illa man kan må psykiskt av alla hormoner. Jag är näst intill suicidal och vill göra abort och lämna allt. Så ja, det kan vara fullkomligt personlighetsförändrande. Dessutom en abort på det (som hon kanske ångrar framöver när hormonerna går ur kroppen), klart hon är helt ur gängorna. Om hon inte redan får det tycker jag att du ska uppmuntra henne till någon form av samtalsstöd. Och ge henne tid. Det är inte rättvist att bedöma henne efter hur hon är nu.

• Anonym (Jam)

Krama om henne ordentligt. Det är inte lätt. Vilken galen resa ni gjort på bara några månader.

• Anonym (hemskt)

Visst, bra hon kan säga vad hon vill ha från dig nu, att ni ska låtsas som om er resa innan inte är gjord, att ni ska bara dejta, men vad känner du? Känner du att du kan det? Vill det? Känner du dig som en pappfigur då som bara ska lyda och göra som hon säger? 

Jag själv hade inte accepterat att när man flyttat ihop och väntar barn tillsammans att personen helt plötsligt gör en helomvändning, flyttar ut, tar abort. Det har varit hennes beslut att flytta ut om jag förstått det rätt. Hennes beslut att ta abort. Är hon osäker på dig då? På er? Har hon något annat i bagaget, någon psykisk sjukdom ni kanske inte känner till? Den kanske triggades extra av allt som hänt?

Jag har familjemedlemmar med bipolaritet. Bipolariteten utan behandling (medicin) gör att de kommer i skov, mani till slut, det här kan utlösas av så väl negativ som positiv stress. Jag har fått försöka ordna upp allt efter en sådan mani, t e x att ha samtal med en f.d pojkvän till min anhöriga som inte förstår ett dugg av allt som har hänt. Den anhöriga själv vill inte se, träffa f.d. pojkvännen (som inget fel gjort). 

Jag har varit med om mycket hastiga beslut utan betänksamhet vilket skapat att jag känt mig otrygg och att jag inte kan lita fullt ut på den, de jag älskar (som har det här, utan behandling, med behandling OK).

Jag förstår om du känner dig otrygg med henne nu så som hon svänger och har sig. Känner också igen det här typiska "Nu ska du göra så här" bara för det passar henne. Det kanske inte passar dig? Du kanske inte ska gå med på den här valsen? Vill du låtsas som ingenting och ni nu ska börja dejta igen? För mig låter det som en mardröm. Ni har backat i er relation, och du har inte varit den drivande i det utan bara följer med?

Har det varit yttre press för hennes del, negativa reaktioner från omgivningen, som fått henne att göra så här? I så fall är det fruktansvärda personer som borde lära sig att sköta sitt eget. 

Jag vet relationer som överlevt efter abort, men också relationer som gått i kras. Det här är tufft, för med sig så mycket. 

Jag hade också rått er att ni tillsammans går och pratar med någon inom psykiatrin. Har du fått den hjälp du behöver? För jag tror inte det. 

Styrkekram

Svar på tråden Snabb förändring i relationen