• Jenny9393

Springmask, hjälp!!

Hej allesammans! 

Vi har haft springmask här hemma i omgångar ända sen sonen fick det för första gången för 3 år sen. Har aldrig hadt det innan. 

Nu har vi det igen och jag städar Efter konstens alla regler, men de blir inte borta.. vi tog sista dosen förra tisdagen och igår var det massa ägg och maskar i avföringen. Hör och häpna, på mig och inte barnen! Jag blir inte klok. Kan det vara så att allt inte åkt ut efter 2-3 veckor eller är det så att vermox inte funkar? Vi har tagit vanqunin också?. 

Hjälp! jag orkar inte städa mer! :(  

ps, syns äggen i avföringen väl? Hur stora? Tänk om vi har någon annan mask? 

• Svar på tråden Springmask, hjälp!!
  • Anonym (1)

Skulle nog gå och kolla upp det, kanske inte är springmask om medicinen aldrig hjälpt? Vi maxade medicinen med allt rött vi kunde hitta vilket skulle hjälpa - typ rödbetor osv. Och massor av vitlök. Och sen sanerade vi hemmet 2 ggr per dag första 2-3 dagarna så att allt skulle hinna dö och inte ramla ur och återsmitta innan det hunnit dö. Använde handdkar, tvättade allt som man använt direkt varje morgon (sängkläder, handdukar, kläder osv). Och sen körde vi total sanering av golv osv varje morgon då det varit mest aktivitet samt på kvällen. 

• Cathariiina

Det är återsmittningen man måste bryta. Först och främst genom att skrubba händerrna ordentligt inklusive naglarna och under naglarna med tvål efter varje toalettbesök och innan man äter något, efter vatten-och-tvål-tvätten torkar man händerna ordentligt och använder sedan handsprit mycket noggrant. Nagelborsten tvålas också in och sköljs i hett vatten efter varje användning.

Barnen måste lära sig att tvätta händerna på detta sätt - eller be om hjälp - om de kliat sig i baken. De måste också lära sig att inte stoppa fingrarna i munnen. Detta beror på att springmaskens livscykel vanligen går från ändtarmsöppningen - där masken lägger sina ägg - via fingrarna till munnen, där äggen sväljs ner.

Likaså måste kroppshanddukar - som man torkat runt analöppningen med - i tvätten efter varje användning, och så tvättar man händerna noga efter att man rört handduken. Kroppshanddukarna ska tvättas i 60 grader, liksom hand-handdukar som ska bytas varje dag. Lakan måste bytas ofta, om du orkar varje dag, och tvättas i 60 grader, underbyxor ska också bytas varje dag och tvättas i 60 grader.

Om du följer ovanstående under några veckor, vore det märkligt om några springmaskar skulle vara i livet efter det, för då har du brutit deras livscykel. Och detta gäller även utan någon som helst medicin. Men om det är sant att du både städat, tvättat, tvättat händer efter konstens alla regler och använt medicin efter föreskriften, så misstänker jag att det är någon annan mask än springmask ni har... Då behövs ett återbesök hos doktorn.

• Jenny9393

Tack för svar!

Jag ska prata Med läkaren. Har läst att springmask-ägg inte syns så väl, men i avföringen är de lite runda och syns väldigt väl. Makarna rör sig dock inte men De borde kommit ut för längesen. Jag tog nämligen en till dos, läste på förpackningen vid spolmask osv ska man ta 2 tabletter om dagen i 3 dar. Kanske inte det jag har, kanske är dumt att ens testa men jag gjorde det ändå. Ska hur som helst ringa läkaren i morgon.

Kanske är de springmask, men har ni sett ägg så tydligt som jag gjort? De är liksom små jätte spå maskar i ägget (förlåt för ingående beskrivning).

Tack igen! (Japp, vi har städat hysteriskt så den biten bör vi klarat) 

Svar på tråden Springmask, hjälp!!