• Anonym (Grodan)

    Järnbrist

    Hej! Jag var hos läkaren för 2 veckor sen och tog blodprover. Mina värden såg då ut såhär.
    P-ferritin 4*
    P-TSH 4,5*
    P-järn 3*
    P-transferrin 3,96*
    Hb 93*
    Jag skulle få järndropp i fredags men blodkärlen sprack bara så har fått en ny tid imorgon. Är det någon som har haft samma värden vad fick ni för hjälp ? P-TSH har med sköldkörteln att göra som jag förstår är det inte lite högt? Läkaren nämde inget om det. Ni som har tagit ferrinject och blodkärlen bara sprucket vid droppet vad har dom gjort åt det? 

  • Svar på tråden Järnbrist
  • Anonym (12an)

    oj, vad har du för b12 (kobalamin) och folsyra värden?

  • Anonym (Fjäril)

    Tar du medicin för acid reflux? Omeprazol eller liknande. 

    Det är en mycket vanlig orsak till bristproblematik inom diverse olika vitaminer och mineraler. Järn inräknat. 
    Kan vara klokt att försöka hitta orsaken till varför din mage/tarm inte tar upp järn som den ska. 
    Vissa saker går att behandla eller på annat vis åtgärda. Men i annat fall så underlättar det att veta, så man kan agera proaktivt inför framtiden. 


    Jag hoppas det går att få till järninfusionen vid nästa tillfälle. Så din kraftiga järnbrist kan åtgärdas. Var beredd på att man kan må ganska knepigt i runt 2-3 veckor efter en infusion, vissa kan rent av känna sig sjuka. Men det kommer att släppa, och sen kommer du må bättre. 


    Kan rekommendera att du efter järnbristen är åtgärdad, ber att få ta (eller ta privat) prov på B12 (obs tar du tillskott innehållande detta, så kommer resultaten vara falskt normaliserad). Folat. Homocystein. Järnbrist kan dölja ett B12 bristproblem, då järnbrist gör det svårt för kroppen att använda B12. Men även folat får svårt att nyttjas. 

Svar på tråden Järnbrist