• Anonym (Räddhågsen)

Tips för vattenrädda barn?

Vi har en fyraåring som är livrädd för vatten som går högre än knäna i princip. Han badar gärna på sommaren, men bara så att vattnet når en bit upp på benen. Han bottnar i simhallens barnpool, men då nåt vattnet till hakan på honom och han får panik. Han hänger bara krampaktigt tag runt halsen på en vuxen och vägrar släppa det minsta.

Till vintern tänkte vi sätta honom i simskola (han måste vara fem år här) och fram tills dess söker vi dundertips på hur man får vattenrädda barn mindre rädda. Vi har varit i vatten mycket med honom, men det spelar ingen roll. Han blir ändå inte mindre rädd.  

• Svar på tråden Tips för vattenrädda barn?
  • Anonym (Fisken)

Fortsätt bara att låta honom vara i vatten på sätt som han inte får panik av. Det kommer att funka med tiden. Utmana honom att pusha sina gränser och testa mer, men ha framförallt kul i vattnet som han känner sig trygg med - även om han bara har vatten upp till knäna hela sommaren.

Testa lekar som att doppa olika kroppsdelar i vattnet, stortån, armbågen, hakan, örat ... Plaska mycket, så länge det är roligt. Ha honom i famnen och studsa runt så att han får känna på lite djupare och djupare vatten (ska vara roligt och utan panik). Ha leksaker som han kan plocka upp från bottnen, när han står i knädjupt vatten. Bollar som han kan kasta och jaga efter när han är i famnen på er.

• Anonym (Räddhågsen)
    Anonym (Fisken) skrev 2024-06-17 12:18:12 följande:

Fortsätt bara att låta honom vara i vatten på sätt som han inte får panik av. Det kommer att funka med tiden. Utmana honom att pusha sina gränser och testa mer, men ha framförallt kul i vattnet som han känner sig trygg med - även om han bara har vatten upp till knäna hela sommaren.

Testa lekar som att doppa olika kroppsdelar i vattnet, stortån, armbågen, hakan, örat ... Plaska mycket, så länge det är roligt. Ha honom i famnen och studsa runt så att han får känna på lite djupare och djupare vatten (ska vara roligt och utan panik). Ha leksaker som han kan plocka upp från bottnen, när han står i knädjupt vatten. Bollar som han kan kasta och jaga efter när han är i famnen på er.

Tack för tips. Mycket av det har vi redan testat, men han vägrar. Jag är inte rädd för mutor och mutar honom friskt med löfte om godis, glass och fika. Trots att han är ett glassmonster, tackar han nej för att slippa blöta hakan.

Det där med kasta bollar ska vi testa i år. Jag tänkte också testa typ strandtennis/frisbee eller liknade med honom i vattenbrynet.

Ett av problemen är också att han tycker att det är för kallt. Vi har letat och letat, men hos oss finns ingen undervisningsbassäng som håller tillräckligt varmt för honom.
  • Anonym (Fisken)
    Anonym (Räddhågsen) skrev 2024-06-17 12:36:37 följande:
    Tack för tips. Mycket av det har vi redan testat, men han vägrar. Jag är inte rädd för mutor och mutar honom friskt med löfte om godis, glass och fika. Trots att han är ett glassmonster, tackar han nej för att slippa blöta hakan.

Det där med kasta bollar ska vi testa i år. Jag tänkte också testa typ strandtennis/frisbee eller liknade med honom i vattenbrynet.

Ett av problemen är också att han tycker att det är för kallt. Vi har letat och letat, men hos oss finns ingen undervisningsbassäng som håller tillräckligt varmt för honom.
    Ja temperaturen påverkar så mycket. Öva med hakan i en skål, i handfatet eller i badkaret innan ni testar i hav, sjö eller pool. En badbalja eller barnplaskpool på en gräsmatta kan kanske funka?

Mutor kan slå fel om de visar hur desperata ni är eller om han pressar sig själv lite för långt eller blir för besviken när han misslyckas. Ibland är ett mer nonchalant förhållningssätt en snabbare väg.

Med tanke på hur mycket ni övar och testar så tror jag att han kommer att ta sig över det här bara ni har lite tålamod. Annars kanske en badsemester till varmare land finns i er framtid?
  • Blåbil

Jag har en nästan tioåring som fortfarande aldrig doppat huvudet och inte kan simma. Vi har lagt ner massor av pengar på simskola men det har inte gett något alls. Det går liksom inte att lära sig simma om man inte kan slappna av i vattnet och är livrädd för minsta lilla stänk i ansiktet. Jag tror att det är bra om barnet vågar lite mer innan man börjar med simskola, så jag rekommenderar övning och mer övning så att barnet verkligen får vattenvana.

Har tyvärr inget bra råd för hur man ska få barnet att våga för trots hur många försök som helst så vågar mitt barn knappt doppa näsan. Det är nog bara att fortsätta besöka simhallen så att barnet blir van vid vatten. Jag var superstressad över det här med simningen tidigare, men har tvingats släppa det. När mitt barn fick en simring vågade hen slappna av lite mer eftersom huvudet kom upp en bit från ytan. 

Kämpa på och hoppas det går bättre för er än för oss. Jag tycker ändå inte man behöver oroa sig för en fyraåring som inte vågar doppa huvudet, mitt barn vågade inte ens bada i badkaret vid den åldern. "Tack vare" att vi fick löss typ 100 ggr i skolan vågade barnet i alla fall till slut tvätta håret. 

Svar på tråden Tips för vattenrädda barn?