• vivan99

Utebliven semesterersättning

Jag bytte jobb i maj 2023. Har alltid fått semesterersättning med majlönen på det gamla jobbet där jag var timanställd. Det har inte kommit in något i år. Jag får väl semester ersättning för 2023 trots att jag bytte jobb?

• Svar på tråden Utebliven semesterersättning
  • Anonym (Nora)

Du får ersättning men där jag jobbade fick vi det i junilönen.

• Anonym (Freja)

Vad har du för anställningsform? Kollektivavtal?
    Timavlönad brukar få semesterersättning antingen löpande utifrån timlön varje månad eller en gång per år. Det är det vanligaste.
    Är man månadsavlönad kan man få ersättningen en gång per år eller i samband med att man tag ut sin semester.  Så tar du 15 dagar nu i juli får du 15st tillägg på juli el. augusti lön. Och sen tar du 2v i höst, då får du ut 10 tillägg till. 
    Hör efter med din chef eller med HR. Om det inte går att utläsa av anställningsavtal tex.

• Jemp
    vivan99 skrev 2024-06-16 19:00:13 följande:
    Utebliven semesterersättning

Jag bytte jobb i maj 2023. Har alltid fått semesterersättning med majlönen på det gamla jobbet där jag var timanställd. Det har inte kommit in något i år. Jag får väl semester ersättning för 2023 trots att jag bytte jobb?

Det beror på vad du har för intjänandeår. Det vanligaste är väl att det du tjänat in 2023 blir semester 2024. Om det gäller dig så ja, då ska du såklart ha den. Kanske den betalas ut slutlön i juni? Skadar inte att höra av sig till löneavd och fråga!

(vi har intjänandeår samtidigt som innevarande år. Dvs slutar man mitt under året=mindre semester).
  • Jemp

men det lär ju inte vara vanligt för timanställning kom jag på

Svar på tråden Utebliven semesterersättning