• Anonym (Lina)

stort hus

Vi tittar på två olika objekt. Det enda är 70talsvilla med källare i andra är nytt byggt 2019. Enda är 110 kvm med källare o andra är 220 kvm utan källare men två våningar. 

Prismässigt är det till o frånluft i 70 tals huset o bergvärme i nya huset.

Vi kommer troligtvis köpa något av dem beroende på om det kommer fler bud osv. 

Vad är det för för o nackdelar prismässigt med källare o två våningshus?

Tänker på försäkring är det billigare på äldre huset som har biarea istället? Fastighetsskatt slipper vi väl några år på nya men den blir väl högre eftersom allt är. Oarea ?

• Svar på tråden stort hus
  • planerar barn123

Det är ju två helt olika hus. Tänk på att man inte kan räkna med att använda en källare som boyta, även om det ibland kan gå att inreda den som vanliga rum.
    Prisskillnad på försäkringen är det lilla i sammanhanget. Skillnader i kostnader för drift och underhåll lär vara betydligt större.

Fastighetsavgiften har ett tax på 0,75% av taxeringsvärdet (max 9000 kr på ett år) så är taxeringsvärdet 1,2 miljoner eller högre slår ni i taket på fastighetsavgiften ändå.

• linani

Det nyare huset lär ju vara betydligt billigare i drift? Installerad bergvärme, nya täta fönster, bra isolering. Ingen källare som drabbas av fuktskador eller översvämning. Allting i nytt och fint skick, utan stors renoveringskostnader (tak, dränering, gamla rör, värmekälla, osv) i närtid.

Av alla kostnader för hus så är försäkringen bland det minsta att oroa sig för.

• Anonym (Enplanshus)

För mig är läget, tomten, avstånd till skolan , jobb mm viktigt.
    Planlösning och om huset passar er.
    Kök, var är tvättstugan, kommer tonåringar kunna ha vänner över?
    Har ni besiktningsprotokollet?

• Studentpappa

Det finns bara fördelar med källare sa ingen någonsin efter stormen Hans...

Nej men seriöst, källare är till mer besvär än något annat.  Nackdelarna överväger inte fördelarna enligt mig.

Ride it like you stole it
  • Studentpappa

Nu blev det sista bakvänt.

Fördelarna överväger inte nackdelarna.......

• MsM84

Källare kan ni inte se som boarea. De är inte gjorda för att man ska sova i dem osv. Låter som två helt olika hus som lär ha väldigt stor prisskillnad också. Driftskostnaderna lär vara betydligt lägre för det nya huset såväl som underhållskostnaderna kommande år.

• Anonym (Biytor?)

Vilket behov av biytor har ni? I källaren kan ni ju ha rum för verkstad, snickarbod, målning, hobbies. I ett nybyggt hus finns inget sånt.

Drift kan ju lätt vara det dubbla på det gamla huset.

• Anonym (Helheten)

Oavsett vilket hus ni köper kommer det få konsekvenser. Och precis allt kommer att påverka livet framöver.

Läge, trädgård, er personlighet, tomtens storlek, precis allt betyder faktiskt något.

• Tom Araya

Källare brukar vara billigare än extra våningar när det kommer till prisbilden.

Är det vattenburen värme så är bergvärme ingen komplicerad åtgärd på det gamla huset, men medför såklart en tillkommande investeringskostnad.

Räkna på vad det skulle kosta att renovera/modifiera det gamla huset (exempelvis extra isolering, nya fönster, renoverat tak, bergvärme e.t.c.) och lägg på det på inköpspriset.

Sätt ett eget värde på läget.

Medför läget extra kostnader i resor, räkna med det?!

• Studentpappa
    Anonym (Biytor?) skrev 2024-06-17 21:13:41 följande:

Vilket behov av biytor har ni? I källaren kan ni ju ha rum för verkstad, snickarbod, målning, hobbies. I ett nybyggt hus finns inget sånt.

Drift kan ju lätt vara det dubbla på det gamla huset.

Sånt löser man ju med ett garage eller fristående bod om plats finns på tomten. Jag har inte sett många som byggt nytt utan garage där vi bor iaf.

Vi har både dubbelgarage och friggebod.
  • Anonym (Biytor?)
    Studentpappa skrev 2024-06-17 21:31:16 följande:
    Sånt löser man ju med ett garage eller fristående bod om plats finns på tomten. Jag har inte sett många som byggt nytt utan garage där vi bor iaf.

Vi har både dubbelgarage och friggebod.

Absolut, men hon skriver inget om det finns eller inte. Många nybyggda områden har också små tomter där det är trångt, i alla fall här i Stockholm. Så det är en till faktor att räkna med.  

Sen är det ju inte alla som har behov av biytor heller, det beror ju på vad man har för intressen. Själv höll jag på att bli tokig i vårt första hus, nybyggt, huset i sig var helt ok, men det fanns endast två kallförråd ganska små och krypvind. Nu bor vi i ett gammalt hus med hel källare, separat garage och hel vind med ordentlig takhöjd.

• Studentpappa
    Anonym (Biytor?) skrev 2024-06-18 06:23:10 följande:

Absolut, men hon skriver inget om det finns eller inte. Många nybyggda områden har också små tomter där det är trångt, i alla fall här i Stockholm. Så det är en till faktor att räkna med.  

Sen är det ju inte alla som har behov av biytor heller, det beror ju på vad man har för intressen. Själv höll jag på att bli tokig i vårt första hus, nybyggt, huset i sig var helt ok, men det fanns endast två kallförråd ganska små och krypvind. Nu bor vi i ett gammalt hus med hel källare, separat garage och hel vind med ordentlig takhöjd.

Ja det är ju inte givet att plats finns eller att man får bygglov om det inte finns 

Vi hade inte heller några sådana utrymmen när vi köpte, hopplöst att förvara saker. Så det första jag byggde till var en friggebod, sen garaget kom till senare. Så jag funderade många ggr på hur dom som byggde huset tänkte eller varför man inte byggt till förråd efteråt. 
Svar på tråden stort hus