• Anonym (Hjärtkrossad)

Abort och paus i förhållande. Behöver råd

Jag och min flickvän blev gravida, och då började alla problem. Hon drog sig undan allt mer, gick från att vara den mest kärleksfulla flickvännen till att knappt titta på mig. Till slut vägrade hon all närhet. Det gick så långt att hon flippade på mig inför hela hennes släkt när jag ville krama om henne. Jag ville inte provocera något med kramen, jag kände mig bara glad runt hennes släkt och ville hålla om henne lite utan att tänka på situationen.
    Hur som helst, hon beslutade sig förra veckan att göra abort och ta en paus i förhållandet eftersom hon inte visste vad hon kände för mig längre. Både jag och hon misstänker att det är hormonerna som påverkar hennes känslor och attraktion till mig, och därför har vi tänkt att vänta en tid efter aborten imorgon och försöka börja om.
    MEN, nu till frågan. Det är ju jag som blivit lämnad och fortfarande känner så som vi egentligen båda två gjort genom hela förhållandet. Jag upplever att hon inte bryr sig det minsta om mig under denna paus och svåra period. Jag bombarderar inte henne med meddelanden, men jag kanske skriver något fint en gång om dagen, att jag tänker på henne, hoppas att hon har en bra dag och säger godnatt. Ibland svarar hon inte, vissa gånger dröjer det flera timmar, och värst av allt är att svaren är så otroligt känslokalla och det finns aldrig en motfråga om hur jag mår eller har det.
    Vi har i princip aldrig bråkat eller haft det dåligt, och även om jag förstår att det är en svår period för henne så kan jag bara inte förstå hur hon kan behandla mig som luft, som att jag inte existerar. Jag vill inget annat än att vi ska ta oss igenom detta, men jag börjar nå bristningsgränsen för jag känner att jag är den enda anledningen till att vi inte är främlingar. Vad ska jag göra? Jag vill så gärna att vi ska ta oss igenom det, men jag har för mycket självrespekt för att bli behandlad på detta sätt.
  • Svar på tråden Abort och paus i förhållande. Behöver råd
  • Anonym (Granbarr)

Ledsen men vart är din förståelse för henne nånstans? Hennes känslor och hennes mående? Hon är den som gjort abort, inte du.. 
    Paus betyder väl dessutom att man ska respektera den pausen och lämna varandra ifred. Klart som fan hon är arg och kall i sina meddelanden. 

Behöver du prata med någon så vänd dig till en kurator eller en kompis. Inte hon. 

Låt henne vara och ta ansvar för dina egna känslor i detta och lägg dom inte på henne. Då ökar du dessutom chansen att hon vill börja om igen om du backar undan och visar lite hyfs. 

• Anonym (Hjärtkrossad)
    Anonym (Granbarr) skrev 2024-06-16 11:31:47 följande:

Ledsen men vart är din förståelse för henne nånstans? Hennes känslor och hennes mående? Hon är den som gjort abort, inte du.. 
    Paus betyder väl dessutom att man ska respektera den pausen och lämna varandra ifred. Klart som fan hon är arg och kall i sina meddelanden. 

Behöver du prata med någon så vänd dig till en kurator eller en kompis. Inte hon. 

Låt henne vara och ta ansvar för dina egna känslor i detta och lägg dom inte på henne. Då ökar du dessutom chansen att hon vill börja om igen om du backar undan och visar lite hyfs. 

Okej, lugn! Först och främst så respekterar jag hennes känslor och mående. Jag skickar endast som sagt ett meddelande om dagen för att visa att jag finns för henne och önska henne en bra dag. Jag blandar aldrig in vårt förhållande eller känslor. 
    Det är även därför jag skriver här, för att inte lägga dessa känslor och tankar på henne utan höra andras perspektiv. Jag säger inte att mina tankar och känslor är rätt, för jag kan inte tänka klart just nu. Vill helst bara stirra in k en vägg

• Anonym (Lis)
    Anonym (Hjärtkrossad) skrev 2024-06-16 11:44:30 följande:

Okej, lugn! Först och främst så respekterar jag hennes känslor och mående. Jag skickar endast som sagt ett meddelande om dagen för att visa att jag finns för henne och önska henne en bra dag. Jag blandar aldrig in vårt förhållande eller känslor. 
    Det är även därför jag skriver här, för att inte lägga dessa känslor och tankar på henne utan höra andras perspektiv. Jag säger inte att mina tankar och känslor är rätt, för jag kan inte tänka klart just nu. Vill helst bara stirra in k en vägg

Förstår att det är jobbigt för dig. Då kan du tänka hur jobbigt det är för henne och alla tankar som snurrar inför aborten. Att hon avslutar graviditeten, att hon inte känner sig som sig själv, oro för om hon kommer kunna bli sig själv igen, om hon kommer få tillbaka känslorna för dig, det är förmodligen överväldigande för henne. Plus att det är tufft fysiskt, hon är kanske illamående, hon kommer gå igenom en abort, det kan vara väldigt smärtsamt och blödningen håller i sig i veckor ibland, plus risk att inte allt kommer ut direkt, kanske behöver hon skrapa. Vid skrapning finns risk att nåt skadas. Blöder hon för kraftigt behöver hon kanske läggas in, få blod.
    Som sagt, det hon går igenom psykiskt och fysiskt nu är tungt!

Ni båda behöver nog gå och prata med nån på varsitt håll.
    Fortsätt ge henne space och försök att inte hamna i offerkofteträsket. Du har rätt till dina tankar och känslor, men gör det inte till att det är dig det är mest synd om, ni går båda igenom något tufft just nu.
  • EnAnonumius
    Anonym (Hjärtkrossad) skrev 2024-06-16 11:44:30 följande:

Jo men du bör ju undvika att kontakta henne alls.

Hon bad ju om en paus för att reda ut sina  känslor.
    Då bör du ju respektera detta och låta henne göra det i fred..

Så även om du inte tycker dina dagliga sms är något, då du inte "blandar in känslor i dem", så får du ju ta det ur hennes perspektiv.
    Hennes perspektiv har du om du tänker efter lite grann. Hon svara inte alltid på dina sms, och är kall mot dig (enligt dig) när hon väl svarar.

Det är paus respektera detta nu, och sluta med att SMSa henne dagligen.
    Men om du anser att du måste smsa henne så maximalt ett sms i veckan, men hellre mer sällan än så.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Hjärtkrossad)

Okej, tack för era tips 😔

Svar på tråden Abort och paus i förhållande. Behöver råd