• Anonym (SORG)

Ingen pratar med mig och alltid ensam

Jag är oerhört ensam och någonting har jag hos mig där jag inte får någon som helst kontakt med vänner.

Oftast om jag kanske pratar med människor på gatan eller dylikt av ren slump, kan jag uppfattas som trevlig. Det och även mina tidigare jobb där jag haft kundbemötande och fått bra feedback, för mitt sätt att vara för att ta emot gäster och kunder.

Men jag är ändå en oerhört ensam människa. Jag får höra: ''Alla på jobbet tycker om dig.''. Men det märks inte och jag anar det motsatta.

Igår på festen (utan alkohol), så kunde jag knappt prata med folk. I början gick det något sisådär-okej-bra. Och då räknar jag inkl med: ''Hej, hur är läget?....Vad har du gjort senaste tiden då?...''.

Men därefter blev jag den som ingen pratade med. Fullkomlig ensam.

Ingen ville prata med mig och det märktes. Jag pratade med vissa. Ställde genuina frågor. (jag skrev genuina, så ni vet att jag inte ställde frågor. ''Bara för att''.).

Det har i och för sig alltid varit såhär. Den otroligt ensamma personen, som inte vet vad jag gör för fel, samtidigt som jag fått höra orden som ''väldigt ttrevlig''. ''Rolig person. Lätt och prata med.''. Allt som man kan få höra, om man är omtyckt. Men det märks sällan. Ingen pratar ju med mig. Jag blev helt ensam. Alla prata med någon. Och jag vandrande runt där som en fåne. Visste inte vad jag skulle gå. Alla hade något och prata om.

Jag funderade nästan att gå in i grupp med vänner och fråga bara rakt ut vad dessa pratade om. Jag försökte gå in i samtal.

Jag blev så otroligt förvirrad. För jag var på ett häng i fredags. Där en kompis sa: ''Det var så länge sedan vi sågs. Kan inte vi fika och umgås.''.

Jag svarade positivt, förstås.

Igår träffade jag den vännen. Jag kom på en aktivitet, men jag fick ingen respons och den personen började prata med någon annan. Jag tolkade som om det var personens sätt att avvisa mig.

Vad gör jag för fel?
    Kan man fråga om man har dåligt rykte? Vem i sådan fall? Det låter inte för osäkert eller desperat eller något annat dåligt och konstigt? Som om man skulle vara paranoid?

Vad kan man göra och hur kan man förbättra sig? Jag kan inte förbättra och ändra mig, om jag inte får kritik och får bekräftelse för vad jag gör för fel. Men vem kan man då fråga i sådan fall, utan att den personen känner sig obekväm.

• Svar på tråden Ingen pratar med mig och alltid ensam
  • Lynx123

Tror att du kanske övertänler det här lite. Ibland blir det så att alla talar med andra - har själv varit med om det många gånger - men det betyder inte att de undviker just dig.

Har du någon vän som du står lite närmare? Eller har du möjlighet att gå med i någon förening/kurs som du är intresserad av? Där kommer det finnas personer som delar åtminstone ett intresse med dig.

• Anonym (SORG)
    Lynx123 skrev 2024-06-16 06:38:01 följande:

Tror att du kanske övertänler det här lite. Ibland blir det så att alla talar med andra - har själv varit med om det många gånger - men det betyder inte att de undviker just dig.

Har du någon vän som du står lite närmare? Eller har du möjlighet att gå med i någon förening/kurs som du är intresserad av? Där kommer det finnas personer som delar åtminstone ett intresse med dig.

Jag är intresserad av ''egna'' saker. Så som skriveri. Redigering av olika saker, så som fotografering. Så mina fritidsintresse är saker som kräver vara för sig själv. Jag vill inte heller syssla fotografering och redigering tillsammans med någon. Då det är mitt absoluta saker, som jag kan vara mig själv och koppla bort ifrån omvärlden.

Men jag har varit intresserad av teater och egentligen tycker fortfarande det är kul med att köra teater-impro. Men inget som jag i dagsläget känner sug till att skriva upp på kurs eller börja i en förening.

Gym är väl i och för sig ett område jag kan tänka mig ta med någon som jag tycker är extra kul och prata med och träna tillsammans med denne. Men det är väl den enda fritidsintresset, som jag kan tänka mig dela med mig av med någon annan. Bra tips!

Det var fint av dig att skriva om att det nödvändigtvis inte betyder att dessa undviker mig. Jag behövde läsa det!

Vad gör du, när du står helt ensam och alla andra har egen person eller personer att prata med?

Jag kände mig som en fåne. Visste ingenting vad jag skulle göra. Jag gav mig och gick till köket, där ingen fanns och bara sätt där.

Enda ''positiva'' sakerna var i början, där det kändes som om jag kunde prata med vissa och det blev så, därefter blev allt bara ''knäpptyst''. Men slutet, där jag gick hem för mig själv, så var det en person som stannade upp med sin bil på vägen och frågade om jag ville ha skjuts. Jag tackade ja. Det var vänligt.

Jag har en kompis som bor i en annan ort. En kompis som jag har bokstavligen talat med en sådan kemi, att vi kan bara prata och prata. Tyvärr ses vi sällan.
  • Lynx123

Jag vet, det är rätt jobbigt när man inte har någon att prata med på en fest. Jag brukar antingen bara gå med i ett sällskap och presentera mig om vi inte känner varandra, eller så tar jag en paus och kanske hjälper till lite i köket om man är hemma hon någon.

Teatergrupp låter perfekt. Du behöver ju inte gå med just nu men kanske så småningom?

Viktigast är att du inte är för hård mot dig själv.

• Anonym (Anette)

Är du bra på att läsa av folk och sociala sammanhang? 

Det är ett första steg till att hamna i rätt sällskap nämligen , att kunna småprata om ditt och datt ,  se och förstå när det är dags att byta ämne, läsa av olika sällskap , veta när.man bara ska presentera sig och sen gå vidare etc... mingla helt enkelt.  Använd dig av samma kunskap där som när du möter folk på ditt jobb.  Då blir aldrig såna här sammanhang jobbiga och du kan lätt smälta in. 

Bjuder du på dig själv?  Är du allvarlig och korrekt mestadels av tiden?  eller kan du ta tillfället i akt och dansa till musik på ett tomt dansgolv, berätta en kul grej, släpa ut nån på dansgolvet,  ta en bricka och samla ihop tomma glas, byta musik eller annat?  Eller är du en sån som inte vågar sticka ut och rädd för att göra fel? 

Är du öppen och släpper in folk på livet så dom verkligen får lära känna dig och den du är innerst inne? 

Jag får en känsla att folk uppfattar dig som trevlig men väldigt korrekt och fyrkantig och opersonlig. 

Svar på tråden Ingen pratar med mig och alltid ensam