-
När jag var ute med min hund tidigare idag så började hon gräva under en buske, jag tog ingen notis om det då hon är en grävare och gräver väldigt mycket när vi är ute. Men när hon inte ville gå därifrån kollade jag vad det var som var så intressant och såg då att där låg ett fågelbo med ägg i. Äggen blev inte skadade, min hund var kopplad och jag drog bort henne direkt när jag såg boet.Men känner nu lite ångest. Kommer fågelmamman att överge sina ägg för att det luktar hund?
-
Svar på tråden Hund hittade fågelbo
-
Nej, troligtvis inte.
-
Nej det gör dom nog inte..
Att fåglar skulle överge sina ägg eller ungar om äggen eller ungarna skulle dofta människa är iaf en gammal myt.
Så då överger dom nog inte äggen om det skulle lukta hund heller. -
Inte en chans att hon överger pga det. Ta det lugnt men försöka låta dem vara ifred för foffen framöver.
-
Det är hundägarens ansvar att se till att hunden ej stör vilda djur.
-
Nej, fågelföräldrarna är mycket beskyddande om sina ägg och ungar, så länge äggen är hela/ungarna lever och inte flyttas utom räckhåll för föräldrarna kommer de i regel att fortsätta vårda dem. Tänk på hur många rovdjur som har intresse av boet, om fåglar övergav sin avkomma vid blotta åsynen/doften av rovdjur skulle knappt några fåglar nå vuxen ålder. Men håll lite bättre koll på hunden i framtiden, nästa gång kanske hon råkar skada en unge av misstag.
-
Och du tänkte att tråden nog skapades för att ts skiter i vilket eller?Anonym skrev 2024-06-16 18:51:45 följande:
-
Ts skriver uttryckligen att hon inte tog någon notis om att hunden grävde frenetiskt. Dålig koll alltså.Anonym skrev 2024-06-16 18:51:45 följande:
Nu är vi inne i en mycket ömtålig tid i naturen, där vilda djur lägger ägg.
Det är lagstadgat att ha noggranna tillsyn över sin hund nu. -
Tror att alla vet det.Anonym skrev 2024-06-17 09:21:35 följande:Ts skriver uttryckligen att hon inte tog någon notis om att hunden grävde frenetiskt. Dålig koll alltså.
Fast hunden var ju kopplad. Och att det skulle vara fåglar i en buske hör väl inte till vanligheten?
-
Att en hund är kopplad betyder inte att ägaren har uppsikt över hunden eller korrigerar denFliselisan skrev 2024-06-17 22:15:11 följande:
Fast hunden var ju kopplad. Och att det skulle vara fåglar i en buske hör väl inte till vanligheten?
Det är just i växtlighet, buskar edyl som djur gömmer sina ungar. -
TS är ju medveten om problemet, det är därför hon frågar här. Hade hon varit likgiltig för om hennes hund gjort skada, så hade hon inte skrivit här, eller hur? Du försöker bara lägga sten på börda. Det är sådant här som gör att man tappar sugen för Familjeliv...Anonym skrev 2024-06-17 09:21:35 följande:Ts skriver uttryckligen att hon inte tog någon notis om att hunden grävde frenetiskt. Dålig koll alltså.
Fliselisan skrev 2024-06-17 22:15:11 följande:
Det är vanligt jo.
Men förhoppningsvis ingen skada skedd och ts lärt sig något.