• Lovisanell

    Autism och tal

    Hej, 
     
    Min son fyller 3 år i juli och fick diagnosen autism för några månader sen. Han är i nuläget icke-verbal.
     
    Ni som har verbala barn med autism, när började de prata och hur såg de ut när talet var på gång? 
     
    Min son har en vilja att kommunicera med mig och pappan. Han leder mycket vid handen, kommunicerar med föremål, pekar, gör ge-mig- rörelse, sträcker sig mot saker, babblar riktat mot mig och pappan plus våra katter. Kallar pappan för baba. Han har fått en förbättrad ordförståelse och kan följa enklare instruktioner. 
  • Svar på tråden Autism och tal
  • mothertotwo

    Min son på 6 år (snart 7 år) har precis börjat prata små ord då och då. Han använder mycket läten, gester och tecken som stöd. Men det är först nu han börjat att försöka prata lite mer. Min andra son på 11 år började säga fem ordsmeningar när han var 6 år. Men än idag har han tal fel. Det är väldigt individuellt. Men han höll också på som den lille ett bra tag. Dock skillnaden var mellan dem två är att den lille pekade mer och visade tydligt vad han ville medan min stora inte gjorde det. Men båda två har samma diagnoser förutom adhd som den lille har fått med. 

Svar på tråden Autism och tal