• Anonym (Mamma)

Börja skolan ett år tidigare?

Frågan kom upp nyligen. Vi har en pojk som är född första dagarna i januari. På grund av en skev åldersfördelning på förskolan, hamnade han som enda barn född -20 på storbarnsavdelningen. Där hamnade han i gruppen för barn födda -19 (de har delat upp verksamheten ganska mycket mellan årskullarna för att ge blivande skolbarn extra uppmärksamhet).

Nu kommer så klart fler barn födda -20 upp på storbarnsavdelningen och det är ju ett helt år kvar innan det i så fall blir aktuellt, men är det en helt galen tanke att låta honom börja skolan året innan? Främst handlar det om umgänget och att han i ett år nu blivit väldigt tajt med kompisarna födda året över. Han har precis lärt sig läsa och är hygglig på att räkna och enligt pedagogerna precis på samma nivå som barnen födda året innan. Han sitter still när han ska och beter sig som man förväntar sig. Han är stor till växten och ligger inte heller efter -19-kompisarna fysiskt.

Ni som har barn som börjat året innan, hur har det gått? Har det fungerat väl, eller har det varit mer problem? Vi behöver ju så klart inte fatta beslut nu, men jag undersöker ändå tanken.

• Svar på tråden Börja skolan ett år tidigare?
  • Anonym (Mamma)

Någon med erfarenhet?

• Anonym (Blopp)

Jag hade inte gjort det om jag var ni. Min son är född i december och går i samma klass som resten av årskullen. Även om han inte haft några problem akademiskt så märks det att han är yngre än de flesta andra. Han är också lång för sin ålder så många missar att han faktiskt är yngre. Det har varit kämpigt i lågstadiet med det som förr kallades skolmognad. Nu till mellanstadiet börjar han komma ikapp men hade jag fått välja hade han börjat skolan med årskullen efter honom istället, hade nog sparat rätt mycket tårar och slit. 

• Elin pelin

Vi fick erbjudande om att låta dottern börja ett år tidigare då hon bara umgicks med barn som var ett år äldre och hon lärde sig ljuda ord när hon var 5 år. Vi valde att låta henne vänta tills hon var 6 och jag är så nöjd med det beslutet. Jag kan tillägga att dottern idag är 12 år.

• Anonym (Blopp)

Ska tillägga att när han gick på förskolan så sa alla som era pedagoger säger: att han var på samma nivå osv.  Men skolan är en HELT annan grej än förskolan, ingen hade nog kunnat ana att det skulle bli så jobbigt som det blev för oss baserat på hur det gick i förskolan. 

• 567890

Jag har jobbat i skolan i 25 år och mött en del elever som börjat ett år tidigare. När det går bra är det för att de har större mognad i den sociala kompetensen, kunskapsmässigt spelar det ingen roll alls eftersom resten av klassen kommer komma ikapp senare.

Jag har sett några elever som varit ett år yngre, oftast pojkar, som i åk 5-6 har varit alldeles för barnsliga jämfört med sina klasskamrater och som därför har haft det tufft med det sociala spelet, flickor brukar klara sig bättre.

Jag tycker att du ska fråga pedagogerna, de har bäst koll på hur din son är mognadsmässigt.

• Anonym (Dove)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-06-15 18:35:30 följande:
    Börja skolan ett år tidigare?

Frågan kom upp nyligen. Vi har en pojk som är född första dagarna i januari. På grund av en skev åldersfördelning på förskolan, hamnade han som enda barn född -20 på storbarnsavdelningen. Där hamnade han i gruppen för barn födda -19 (de har delat upp verksamheten ganska mycket mellan årskullarna för att ge blivande skolbarn extra uppmärksamhet).

Nu kommer så klart fler barn födda -20 upp på storbarnsavdelningen och det är ju ett helt år kvar innan det i så fall blir aktuellt, men är det en helt galen tanke att låta honom börja skolan året innan? Främst handlar det om umgänget och att han i ett år nu blivit väldigt tajt med kompisarna födda året över. Han har precis lärt sig läsa och är hygglig på att räkna och enligt pedagogerna precis på samma nivå som barnen födda året innan. Han sitter still när han ska och beter sig som man förväntar sig. Han är stor till växten och ligger inte heller efter -19-kompisarna fysiskt.

Ni som har barn som börjat året innan, hur har det gått? Har det fungerat väl, eller har det varit mer problem? Vi behöver ju så klart inte fatta beslut nu, men jag undersöker ändå tanken.

Om det är en pojke är det i de allra flesta fall en mycket dålig idé eftersom han mentalt och kompismässigt är långt efter. 

De enda gångerna jag ens skulle överväga att gå ett år tidigare är om det är en tjej som är lugn, intelligent och socialt utvecklad.

Men standardsvaret är nej. Det är en dålig idé. Det sociala är viktigare än det rent kunskapsmässiga.
  • Anonym (Mamma)

Tack för svar och inspel. Vi har ett barn född sent på året som började skolan med sin årskull. Det har var aldrig några problem, hon var fullt skolmogen. Men dels är det en flicka och dels mognar barn generellt olika.

Vi behöver inte fatta något beslut förrän i februari när skolvalet ska in. Mycket hinner ju hända!

• Anonym (Dove)
    Anonym (Dove) skrev 2024-06-16 09:08:26 följande:
    Om det är en pojke är det i de allra flesta fall en mycket dålig idé eftersom han mentalt och kompismässigt är långt efter. 

De enda gångerna jag ens skulle överväga att gå ett år tidigare är om det är en tjej som är lugn, intelligent och socialt utvecklad.

Men standardsvaret är nej. Det är en dålig idé. Det sociala är viktigare än det rent kunskapsmässiga.
    Och det social gäller även med tjejerna. Så även om din pojk klarar det sociala med pojkarna han känner så blir det svårare i relationen till tjejerna.

Att han har några kompisar ett år upp är inget konstigt och bara positivt men han behöver inte gå i samma klass med dem för det.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Dove) skrev 2024-06-16 09:08:26 följande:

Det är ju främst för den sociala biten vi i så fall tänker oss att han börjar ett år innan. Kunskapsmässigt ligger han i många fall före barn födda -19, men det känns som ett mindre "problem". Storbarnsavdelningen på förskolan är väldigt duktiga på att bemöta barnen på respektive nivå. (Bättre än skolan många gånger. Vårt första barn är särbegåvad och fick större utmaningar i skolan än på förskolan).
  • Anonym (snus)

Eftersom han är född 20 så tillhör han ju årgången som går direkt från förskolan till nya 1:an. Förskoleklass tas ju bort 2026. Jag kan inte se syftet med att låta honom börja förskoleklass, som ändå utgår året efter pga. brister när den nya "1:an" förhoppningsvis blir bättre.

Svar på tråden Börja skolan ett år tidigare?