• Anonym (Husköpare)

    Skambud renoveringsobjekt

    Jag och min sambo kikar lite på att köpa hus. Nu råkade vi snubbla över ett rejält renoveringsobjekt (närmast saneringsprojekt) med friskrivningsklausul som inte ligger på hemnet som vi kollade på för en vecka sen. 

    Det ligger ute för runt miljonen, men en del av huset gick ej att undersöka eftersom dörren är låst och mäklaren saknar nyckeln. Det är ett dödsbo som säljs via juridiskt ombud. Det är väldigt eftersatt, misstänkt att katt har funnits då det stank urin i hela huset.

    Läget är helt ok, vi har kollat på hus i området tidigare men betydligt större hus med mycket mindre renoveringsbehov. Tomter säljs sällan, men i kommunen går tomter för ca 500000

    Med hänsyn till att huset är i sådant skick att det inte finns möjlighet att behålla någonting invändningt anser vi inte att priset som är satt är skäligt. Hur tänker en kring skambud, vad är ett FÖR skamligt bud?

  • Svar på tråden Skambud renoveringsobjekt
  • Anonym (Hmm)

    Bjud 700 k i så fall. Lågt men inte så man kräks på det som säljare. Krånglar de kan man höja till 750 k. Högre än så skulle jag inte gå utan budgivning.

  • Anonym (Minny)

    För ett sådant hus finns väl inga skambud. Ge det bud som ni tycker det är värt för er. Vill säljarna inte godta det så får de sälja till någon annan. Ni kommer ju köpa grisen i säcken och kanske behöva riva alltihop när ni väl kan se hur det ser ut.

  • Anonym (Ui)

    Jag tycker det är helt okej med skambud, det är upp till säljarna om de vill ta det eller inte. I ert läge är det bara dumt att inte skambuda. 

  • Anonym (Husköpare)

    Tack för er input! Egentligen är det inte hela världen om vi skulle göra ev säljare upprörd som så. Läget är ej unikt, däremot kommer sällan så pass omfattande renoveringsobjekt ut här längre. Vi som par har erfarenhet av renoveringar både i yrke och som ingejör inom byggsektorn varför mycket renovering inte heller avskräcker.

    Mäklaren var väl medveten om skicket och var transparent i att hen faktiskt inte visste särskilt mycket mer än det hen kunnat få ut av register och Google eftersom dödsboet inte var intresserad och därför säljer via juridiskt ombud istället för att själv vara närvarande.

    Vi är dock inte intresserade av att betala några större summor för att sen behöva renovera för det dubbla... 

Svar på tråden Skambud renoveringsobjekt