• Anonym (Mammi)

Någon som har erfarenhet

Hej alla! jag är en mamma som numera är väldigt orolig för hur de ska gå för min dotter i skolan. hon Är 5 år och har alltid varit väldigt sen med både fin och grovmotorik, nu i veckan uttryckte förskolan att de är oroliga för hur de ska gå för henne i skolan då hon har ett annorlunda rörelse mönster (tycker dom) hon kladdar Fortfarande mycket med maten, är lite fumlig, svårt med påklädning, koncentration, kan Ibland fortfarande dregla lite osv, är de någon som känner igen detta och fått någon diagnos? Vi står i kö för utredning, men jag är så orolig ;( . Vi har varit och gjort en lättare undersökning där hon fick visa hon kunde gå på hälarna osv å de gick bra. Även sjukgymnast där de sa att de inte är nått avvikande men hon verkar lite sen. 

• Svar på tråden Någon som har erfarenhet
  • Anonym (E)

Orolig behöver man bara vara om det inte går att åtgärda, typ som att hon skulle ha en hjärnskada som gör att hon bara blir sämre. Vad hon än har så kan ni hantera det bättre bara ni vet vad det är. Så frisk/normal/som alla andra lär hon kanske inte bli men det är inte världens undergång direkt.

För ni har väl kollat allt fysiskt redan? Hjärnan, nerver mm?

• Anonym (Mammi)
    Anonym (E) skrev 2024-06-15 10:02:28 följande:

Orolig behöver man bara vara om det inte går att åtgärda, typ som att hon skulle ha en hjärnskada som gör att hon bara blir sämre. Vad hon än har så kan ni hantera det bättre bara ni vet vad det är. Så frisk/normal/som alla andra lär hon kanske inte bli men det är inte världens undergång direkt.

För ni har väl kollat allt fysiskt redan? Hjärnan, nerver mm?

Ja de har vi. Men tycker ibland förskolan pratar som hon har väldigt mkt problematik. känns inte som någon av diagnoserna jag läst p passar in på henne heller :/
  • Anonym (E)
    Anonym (Mammi) skrev 2024-06-15 11:24:18 följande:
    Ja de har vi. Men tycker ibland förskolan pratar som hon har väldigt mkt problematik. känns inte som någon av diagnoserna jag läst p passar in på henne heller :/
    Vilka har du läst om? Jag tänker spontant på DAMP, men vet inte om den termen ens används längre i Sverige. Motorisk dyspraxi låter snarlikt: sv.wikipedia.org/wiki/Developmental_coordination_disorder
  • Anonym (M)

Vilken tid på året är hon född? Ni kan ju låta henne gå ett extra år i förskolan så får hon chansen att komma ikapp lite.

Kolla också upp övningar för fin- och grovmotorik. Kanske att hon kan börja på gymnastik för grovmotoriken? Och pyssla mycket hemma, köp fina pärlor och gör pärlhalsband och pärlplattor, klipp med sax, brodera med mera. 

Svar på tråden Någon som har erfarenhet