• Anonym (Orolig själ)

    Vul vecka 7-8.

    Hej! Ni som har gjort tidigt ultaljud, när har ni kunnat se att hjärtat slå?
    Då jag har haft MA och missfall förut så blir jag erbjuden tidigt ultraljud runt v 7-8 så barnmorskan. Har ni sett hjärtat slå då? Så orolig att de är tidigt så de inte syns något så man blir ännu mer orolig än vad man är... 
    Ska jag boka in tid vid vecka 7-8 eller tycker ni att jag ska vänta lite? Kommer ha inskrivning hos bm när jag är i vecka 7+6. 

  • Svar på tråden Vul vecka 7-8.
  • Anonym4848
    Anonym (Orolig själ) skrev 2024-06-15 00:32:53 följande:
    Vul vecka 7-8.

    Hej! Ni som har gjort tidigt ultaljud, när har ni kunnat se att hjärtat slå?
    Då jag har haft MA och missfall förut så blir jag erbjuden tidigt ultraljud runt v 7-8 så barnmorskan. Har ni sett hjärtat slå då? Så orolig att de är tidigt så de inte syns något så man blir ännu mer orolig än vad man är... 
    Ska jag boka in tid vid vecka 7-8 eller tycker ni att jag ska vänta lite? Kommer ha inskrivning hos bm när jag är i vecka 7+6. 


    Jag tycker v. 8 är bäst, alltså 8+nånting. Då vet man säkert att man ska se nånting tydligt.
  • Anonym (Orolig själ)

    Ja jag kanske får vänta lite till.. Varit på gyn akuten för att jag har haft så himla ont och haft bruna flytningar.. Men blodproverna hade mer är fördubblats så ska vara lugnt men de sa att jag borde göra ett vul om två veckor (nästa måndag)


    Anonym4848 skrev 2024-06-15 01:00:22 följande:
    Jag tycker v. 8 är bäst, alltså 8+nånting. Då vet man säkert att man ska se nånting tydligt.
  • Anonym (Vänta)

    Vänta till v 8+ det är större chans om allt ser bra ut att det kommer att gå vägen ju längre du väntar. 
    Man kan se ett hjärta slå v 6+ som sen slutar igen. 


    Såklart det fortfarande finns en risk efter 8+ men den är lägre, så lite tryggare om man väntar någom extra vecka 🥰

  • Anotherone

    När jag väntade min yngsta son så gjorde jag ett tidigt ultraljud i vecka 7+3.
    Det behövdes inget VUL utan det gick att göra utanpå magen, det var inga problem.
    Eftersom jag hade hunnit bli lite äldre och det var en väldigt efterlängtad graviditet så ville jag säkerställa att det verkligen "var något" så bekostade jag det själv.
    Och det var absolut värt det, det var inte så att man bara såg en skugga av något utan man såg till och med hjärtat slå.

  • Anonym (Lis)

    Det är väl vecka 6+4 som hjärtat ska ha börjat slå.
    själv väntade jag längre eftersom vid mina ma så avstannade utvecklingen i vecka 9 på det första.

Svar på tråden Vul vecka 7-8.