• Anonym (Gravidhunger)

    Hungrig konstant!??

    Jag är gravid i vecka 6, jag har haft så ont i mina tuttar sedan dag ett i princip. Men min hunger just den den dödar mig!? Jag är hungrig KONSTANT, kan äta värsta måltiden och efter 30 min - 1 h så är jag lika hungrig igen... fortsätter jag såhär så kommer jag liksom gå upp 45kg typ. Hur har ni gjort? Ska man bara skita i det och äta ändå eller får man någonstans hejda sig? 

  • Svar på tråden Hungrig konstant!??
  • Lilleskuttserru

    Jag har haft samma problem. Från v 6,7 någonstans så kom en hunger som fick mig att känna som en slav för all mat. Det var helt galet!!
    Nu är jag i vecka 12 och mår fett illa fortfarande men har dragit ner på maten rejält utan större ansträngning.
    Det är ett astråkigt svar, jag vet, men sikta på lite fetare mat (om du inte mår jätte illa) så kanske du känner dig mätt lite längre. Samt mindre socker - det fick mig att bli helt rabiat i mat efter bara en kort stund.
    Från v6 till vecka 12 har jag gått upp 5 kg, men nu har det avtagit (thank god).
    Lycka till!

  • Anonym (Gravidhunger)

    Åhh hoppas det går över snart då 🙃 Jag mår inte illa alls än så läng, så får nog som du säger äta mindre socker och fetare mat. Annars kommer jag gå upp 40+ kilo typ 😅


    Lilleskuttserru skrev 2024-06-15 11:44:21 följande:

    Jag har haft samma problem. Från v 6,7 någonstans så kom en hunger som fick mig att känna som en slav för all mat. Det var helt galet!!
    Nu är jag i vecka 12 och mår fett illa fortfarande men har dragit ner på maten rejält utan större ansträngning.
    Det är ett astråkigt svar, jag vet, men sikta på lite fetare mat (om du inte mår jätte illa) så kanske du känner dig mätt lite längre. Samt mindre socker - det fick mig att bli helt rabiat i mat efter bara en kort stund.
    Från v6 till vecka 12 har jag gått upp 5 kg, men nu har det avtagit (thank god).
    Lycka till!


  • Körsbärsdalen

    Jag hade sett upp och försökt hålla igen lite. För stor viktuppgång ökar t.ex. risken för grav.diabetes, plus att du har ännu mer att gå ner efteråt. Och jag kan intyga att även med en väldigt liten viktuppgång så känner man sig otymplig mot slutet, så jag kan inte ens föreställa mig hur tungt det ska vara om man gått upp massor! (Som minst gick jag upp 3-4 kg - startvikt 58 kg till mina 174 cm, slutvikt 62 kg, så jag är alltså inte fet.)

  • Anonym (Grönsaker)

    Jag har varit gravid tre gånger. 

    En gång tappade jag aptiten helt. Allt luktade illa.
    En gång var det som vanligt.
    En gång var jag hungrig konstant. Lösningen var morotsstavar i vatten i kylskåpet. Tog även med till jobbet. Det räckte liksom med att ha något i munnen och tugga på. Så mitt tips är att ha grönsaksstavar lättillgängliga. 

  • Anonym (Samma)

    Har samma problem. Är i v. 7. Har med mig frukt och grönt till jobbet, typ morotsstavar och vindruvor. Räcker, som någon sa, att ha något att tugga på med jämna mellanrum. Blir hungrig snabbt, men blir också "ohungrig" av väldigt lite. 

  • Lilleskuttserru
    Anonym (Gravidhunger) skrev 2024-06-15 11:51:27 följande:

    Åhh hoppas det går över snart då 🙃 Jag mår inte illa alls än så läng, så får nog som du säger äta mindre socker och fetare mat. Annars kommer jag gå upp 40+ kilo typ 😅


    Ja, tro mig - jag var också livrädd för de där 40kg som vissa går upp. 
    Är såå tacksam att hungern äntligen tagit lite.
    Inte för att vara en party pooper men illamåendet var en bov också till att jag var tvungen att äta konstant. Nu är inte du illamående ännu men om det slår till så kan man få lite att kämpa med där också. Ät då ofta men LITE så gott du kan.
  • Pez

    Min förra graviditet var det mitt största "problem". Det var så otroligt jobbigt med den där hungern. Jag tillät mig att äta, bebisen kanske behövde? Jag gick upp över 30kg och efter ett år var jag nere på under vikten jag hade innan graviditeten. Ut kom ett matvrak. Jag skulle säga ät! Men försök dra ner på det ohälsosamma ☺️

  • DarlingNumberOne

    Jag var också så hungrig i vecka 6, ät på. Jag åt mer än min man under några få veckor. I vecka 9 tappade jag all aptit och började kräkas ca 10ggr om dagen, så tror kroppen förberedde sig för det eller något. Efter vecka 12 så började aptiten och suget på vanlig mat komma tillbaka, har inte gått upp något speciellt på dom få veckorna, nästan tappat ett kg pga illamåendet under ett par veckor, fick inte behålla någon mat eller vatten

Svar på tråden Hungrig konstant!??