• Anonym (Oroligförbensin)

    Snälla någon stilla min oro. Har andats in bensin 😢

    Igår skulle vi till en kollegas lantstölle och han skulle köra dit. jag hoppade in i baksätet, gravid i vecka 6. Ganska snabbt märker jag att det stinker bensin! Frågade om han nyss hade tankat, men nej, han hade ?bara en bensindunk? därbak. Jag har inte velat outa graviditeten än och jag kunde inte precis hålla sndan heller 😞 Bilfärden tog ca. 40 minuter. Har förstått att fostret är mest kändligt i vecka 6-8 och bensin är ju jättegiftigt!! det stank verkligen i hela bilen och nu har jag oroat mig så jag har ont i magen. Alla telefonjourer för dylika frågor är stängda över helgen och oron äter upp mig. Kan det finnas en chans att det luktar värre än vad det är giftigt (då jag antar att korken var på)? 

  • Svar på tråden Snälla någon stilla min oro. Har andats in bensin 😢
  • Anonym (Oroligförbensin)
    mammatill6 skrev 2024-06-14 20:39:17 följande:

    Absolut ingen fara.


    Men bensin är ju giftigt och cancerogent? 
  • Anonym
    Anonym (Oroligförbensin) skrev 2024-06-14 20:28:07 följande:
    Snälla någon stilla min oro. Har andats in bensin 😢

    Igår skulle vi till en kollegas lantstölle och han skulle köra dit. jag hoppade in i baksätet, gravid i vecka 6. Ganska snabbt märker jag att det stinker bensin! Frågade om han nyss hade tankat, men nej, han hade ?bara en bensindunk? därbak. Jag har inte velat outa graviditeten än och jag kunde inte precis hålla sndan heller 😞 Bilfärden tog ca. 40 minuter. Har förstått att fostret är mest kändligt i vecka 6-8 och bensin är ju jättegiftigt!! det stank verkligen i hela bilen och nu har jag oroat mig så jag har ont i magen. Alla telefonjourer för dylika frågor är stängda över helgen och oron äter upp mig. Kan det finnas en chans att det luktar värre än vad det är giftigt (då jag antar att korken var på)? 


    Precis så hade man väl kunnat förklara det.
    Du kände lite ångor och det som ens var kvar av dessa var utspätt i hela luftvolymen i kupén. Vi har dessutom ganska hyfsade "filtersystem", även om man såklart ändå inte ska utsätta sig för onödiga risker eller förstöra dessa system. Men du kände dig inte själv dålig? Och då är du s a s ändå den "första" att drabbas av din egen andning.
  • Embla twopointoh

    Har du några symptom, illamående, huvudvärk, hosta? Har du inte det är det troligen ingen fara alls.

    Bensin luktar väldigt starkt, det krävs en relativt liten mängd för att det ska lukta ordentligt, så det är inte säkert att du fått i dig speciellt mycket ångor egentligen. Speciellt inte i en bil med modern AC (vilket jag antar att det var?).

    Sedan är bensinångor tyngre än luft. Även om det var massa ångor i bilen, var koncentrationen i sådana fall som störst längs bilens golv, och eftersom jag antar att du satt upp så var den luft du andades renare.

  • Zaro

    Ett tips i all välmening. En graviditet och förlossning är en risk, även om det oftast går bra i Sverige. Är du såhär pass orolig för något här bör du tuffa till dig. Mycket värre saker kan hända, vilket du som förälder måste kunna hantera - och ändå kan det gå bra.

Svar på tråden Snälla någon stilla min oro. Har andats in bensin 😢