Skölskörtelsymptom men inget fel på prov
I samband med mitt sista barns födsel för fyra år sen, började jag må sämre fysiskt. Jag är väldigt frusen, jag känner mig märkligt sjuk ofta, trög i magen, torr i huden, seg i huvudet (jag tar fel ord för saker i parti och minut) och har väldigt låg puls. Häromdagen hade jag en vilopuls på 38 slag i minuten. Jag tränar förvisso regelbundet och springer en del, men jag är inte i sådan form att jag ska ha en puls på 38. Tidigare har jag haft mycket lätt för att gå ner i vikt, men nu tappar jag inte en kilo om jag i princip inte svälter mig.
Detta har över åren bara blivit värre och jag sökte till slut VC som tog prov på sköldkörteln. Proverna låg över gränsvärdet, även om ett av dem (S-T4), låg precis på gränsen. Doktorn konstaterade också att jag har alla symptom på underfunktion i sköldkörteln och eftersom jag har en annan autoimmun sjukdom vore det inte konstigt om jag drabbades av detta.
Men - eftersom proverna är på rätt sida gränsen, gör man ingenting. I övrigt hittades inte heller andra fel på mig. Och nu gör man ingenting. Jag mår dåligt, men får ingen hjälp.
Finns det inget annat man kan göra? Är det bara att må dåligt och "hoppas" att provsvaren går under gränsvärdet så att man kan få hjälp?