Anonym (Cash) skrev 2024-06-13 18:29:50 följande:
Känns som det är mycket som saknas.
Du bör tex försöka ha ett långsiktigt sparande. De behöver inte vara mycket men lägg tex 500kr i indexfonder på Avanza bara för att ha någon form av sparande på sikt. Pengar du inte kommer att använda och inte sakna. Låt dom växa och jobba för sig själv.
Sen transport. Busskort? För du är väl inte en person som bränner pengar på taxi? Har du bil rinner nog mycket pengar ut där.
Facket, A-kassa, bredband, streaming, telefonabonnemang osv.
Pengar till saker för hemmet låter onödig men förstår din tanke. Men när du väl köper något till hemmet bör du överväga vad du verkligen behöver och om det går att hitta billigare alternativ. Möbler tex. Svindyrt att köpa nytt och har i stort sätt noll i värde begagnat. Så köp begagnat så svider det inte när du köper eller om du vill byta ut det efter ett tag. Tex en soffa eller säng för 20.000 får du knappt 1000kr för ett par månader efter du köpt det, om det ens går att sälja alls.
Och när det kommer till mat. Gör en automatisk överföring varje månad till ett konto för mat. Det som blir över vid nästa månad lägger du tillbaka tex på sparande.
Hur stor är skulderna, kanske går dom att få bort fort eller billigare än idag.
Boendet låter dyrt. Går det att hyra ut ett rum? Extra inkomst för att betala av skulder eller för sparande.
Lycka till!
Sparandet får komma när jag betalar klart till kronofogden. Det är ju bättre att betala direkt dit istället för en omväg via avanza/nordnet, som de ändå skulle mäta ut årligen.
Nej ingen bil och aldrig taxi och väldigt sällan behov att ta mig någonstans som inte är gångavstånd, därav ingen post för transport.
Jag han aldrig jobba riktigt innan jag blev sämre i medfödd sjukdom + npf och fick sjukersättning så jag gick aldrig med i fack eller Akassa. Internet=Bredband. Jag har inga streamingtjänstern idag. Jag vet inte vilken jag skulle ha ändå. Telefonen har kontantkort, jag fyller det med en hundralapp I halvåret för att få behålla numret.
Saker till hemmet, låter kanske onödigt men önskar att jag hade en säng som inte är en 16 år gammal madrass som står direkt på golvet, önskar mig några köksstolar och en skrivbordsstol. Ja, jag har exakt 0 stolar. En ny soffa har också varit trevlig istället för min 20+ I en gång vitt fuskläder so inte är vit längre. Köpa begagnat är vanskligt, dels vill jag inte köpa tyg begagnat pga risk för ohyra, dels för transporten och få upp i lägenheten. Jag kräver inte något dyrt alls.
Skulderna är ca 17000 hos kronofogden och ungefär lika mycket på andra ställen. 1000 kronor till dem är 1000 kronor mer än jag kunnat betala hittills så det kommer gå fortare nu.
Jag bor dyrt tyvärr. Jag kan inte göra så mycket åt det. Det är ok.
Tack! Jag ser fram emot att detta.