• Anonym (Ida)

    Hund när man pluggar?

    Hej jag har en fråga som endast gäller er som har skaffat hund samtidigt eller precis innan ni har börjat plugga på högskola.

    Hur gjorde ni rent ekonomiskt? Jobbade ni samtidigt? Hade ni delad ekonomi med en partner? Hit me!

    Jag har nämligen alltid velat ha en hund och planerar att skaffa en under de närmsta iaf 2-3 åren, men jag vill även börja plugga till nästa höst en utbildning på 5 år.

  • Svar på tråden Hund när man pluggar?
  • Jemp

    Levde på CSN, det var då inga problem. Hade buffert sparad för veterinärvård etc men inte för att försörja mig löpande. Började plugga direkt efter gymnasiet så jag vande mig aldrig med hög lön innan. Bodde med partner, betalade 50/50, båda studenter. 

  • Anonym (Hkr)

    Skaffade hund strax innan jag började plugga (treårigt program). Valde dock att läsa på distans och jobbade samtidigt, kunde ta med hunden till jobbet tack och lov men jobbade mest nätter, och då hade min dåvarande sambo hand om hunden. Vi delade ungefär 50-50 på hushållskostnaderna men jag stod för allt gällande hunden. Hade en ordentlig buffert för oförutsedda utgifter (som jag tack och lov inte behövde utnyttja så mycket). Det var slitsamt, men det gick. Kruxet kom snarare efter examen när jag, då som singel, skulle lösa hundens vistelse på dagtid utan att det skulle äta upp min då väldigt låga ingångslön och gå att lösa logistiskt. 

  • Dexter dot com

    Hade en ordentlig buffert till veterinärkostnader sparad, jobbade extra där jag fick ha hunden med, hade några pålitliga hundvakter som kunde ta hunden med kort varsel.

Svar på tråden Hund när man pluggar?