• Anonym (45-åringen)

    Så snurrig-är detta klimakteriet?

    Hej!
    ni som vet och har koll...jag måste fråga om ni känner igen er i mina funderingar på om jag kan ha gått in i klimakteriet/förklimakteriet. 


    upplever mig själv som glömsk, virrig...jag förväxlar ord, och namn ska vi inte prata om. Det konstigaste är just det här
    att jag säger fel namn på folk hela tiden, nu börjar det nästan bli ett problem, inte minst i mitt jobb som projektledare, haha

    en annan grej är att jag upplever mig väldigt däcka, känner mig nästan bakis, när jag vaknar på morgonen.
    det här är för mig okända symptom, men ni som vet, kan det vara symptom på klimakteriet, eller är det bara dags för semester?

  • Svar på tråden Så snurrig-är detta klimakteriet?
  • Anonym (47-åring)

    Jag skulle gissa på en kombination av stress och att du inte är så ung längre. Jag upplever det som att man blir mer och mer glömsk och virrig ju äldre man blir och att det framförallt märks i perioder när man är stressad.

    Sista åren innan min mamma gick i pension trodde jag att hon var på väg in i demensdimman, men så fort hon pensionerade sig kvicknade hennes hjärna till igen och hon blev en bara normalvirrig tant. 

  • Anonym (Tanten)

    Jag känner igen det. Trodde jag höll på att bli knäpp för jag glömde saker hela tiden och kunde knappt prata sammanhängande. Men så hittade jag av en slump en lista över symptom i (för-)klimakteriet och kunde kryssa av typ allt. Det enda jag inte hade var vallningar, och det är ju det man hör om att "alla" har.

    Jag hittade en bra gyn som tyckte jag var för ung och frisk för hormonbehandling, för det kan ha biverkningar det också och kräver uppföljning. Så nu äter jag Magnesium 350 mg varje kväll på hennes inrådan.
    Jag ska inte påstå att det har tagit bort alla symptom, men jag sover bättre och det hjälper mot hjärndimman. Jag har också testat lite olika naturläkemedel men tycker inte det haft någon jätteeffekt. Men kanske är jag inte uthållig nog. 

  • Anonym (XX&&)
    Anonym (47-åring) skrev 2024-06-13 19:32:21 följande:

    Jag skulle gissa på en kombination av stress och att du inte är så ung längre. Jag upplever det som att man blir mer och mer glömsk och virrig ju äldre man blir och att det framförallt märks i perioder när man är stressad.

    Sista åren innan min mamma gick i pension trodde jag att hon var på väg in i demensdimman, men så fort hon pensionerade sig kvicknade hennes hjärna till igen och hon blev en bara normalvirrig tant. 


    45 är inte så gammalt att man ska börja bli dement haha! Visst finns det vissa som drabbas av extremt tidig demens, men det tillhör verkligen inte vanligheterna. 

    Det är stor skillnad på att vara 45 och 65 eller hur gammal din mor nu var när hon gick i pension. 

    Jag tror absolut det kan bero på klimakteriet. Det är ett vanligt symtom att bli glömsk. Det går tillbaka sedan när symtomen börjar avta. 
Svar på tråden Så snurrig-är detta klimakteriet?