• Anonym (Ledsen)

Skolavslutning - inte en rolig dag för alla

I dag är det skolavslutning för våra barn och båda barnen vägrar att gå. Det yngsta barnet slutar mellanstadiet och har haft hemmastudier under hela vårterminen, där håller vi nu på att utreda för autism. Fanns en stor vilja i går kväll att försöka vara med på skolavslutningen men efter en orolig natts sömn blev ångesten för stor i dag och vi kom inte iväg. Det äldsta barnet går i högstadiet och har alltid undvikit allt som har med någon form av uppträdande att göra och när det kom fram att klassen skulle tåga in på led på avslutningen inför alla andra elever så knöt det sig och inte heller detta barn kom i väg till skolan i dag. 

En skolavslutning "ska" vara full av förväntan, vara spännande och inge en längtan inför en lång ledighet men i vår familj är det inte så. Ena barnet vill inte alls ha sommarlov för då störs alla rutiner, bara en sådan sak som att det passerar folk på cykelbanana utanför huset när som helst på dagen blir ett stort problem. Under terminerna vet vi att det är en stund på morgonen och en stund på eftermiddagen men nu blir oberäkneligheten ett jättestort problem. 

Vi har valt att  fira vår egen skolavslutning hemma i kväll men när man ser hur vänner och familj publicerar bilder på sina glada skolavslutningsbarn hugger det ändå till i hjärtat över att våra barn inte vill/har förutsättningarna att vara med i firandet. 

• Svar på tråden Skolavslutning - inte en rolig dag för alla
  • Anonym (Eva)

Vet du vad, du gör det bästa för dina barn och gör barnes liv drägligare genom diverse anpassningar.
    Jag har ett barn som får ångest vid stora samlingar och ett annat barn som älskar folksamlingar och uppmärksamhet . 

Det barnet med ångest har jag märkt blivit bättre med tiden, det har tagit tid men tids nog blir det bättre.

Glöm inte att en bild bara skildrar det som finns på bilden. Jag ha tagit jätte fina bilder på mina barn för att i nästa sekund hamna barnen i storbråk och tjafs. det Finns ingen som lägger upp bilder på sina barn som bråkar =)

Ni hade inte njutit av att tvinga på barnen att vara med i stort firande och tillställningar.

• Anonym (Jo)

Det är långt ifrån alla elever som är med på skolavslutningen. Hos mig gick ena barnet med det andra stannade hemma. 

• Anonym (ÖöÖ)

Det är jobbigt när man påminns om det andra har och som man själv saknar. Jag tänker på det som att mitt barn inte missar något när hen inte går på avslutningen utan tvärtom. Hen slipper. 

Det gäller att inte falla in i att tycka att tex sommarlov och avslutningar är något dåligt bara för att det inte passar just mitt barn. Mitt barn hänfaller ofta åt såna tankar och jag måste ofta påminna om att bara för att hen inte tycker om det ena och det andra betyder inte det att det är något dåligt som borde avskaffas. Däremot är det ok att göra annorlunda än andra ibland - och vissa saker behöver man klara av att göra och får därför träna på. 

Men det är klart att man känner en sorg när ens barn har det jobbigare än många andra. 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (123)

Jag tänker att det viktiga är att inte göra en stor grej av det. Att istället för att skapa en förväntan om att man ska gå på avslutningen och vad kul det blir mm redan från början ta upp det som ett möjligt alternativ men inte nödvändigt (vilket ni kanske redan gör). 

"Hur vill du göra i år? Vill du gå på skolavslutningen eller vill du fira hemma bara?" Och om barnet säger att den vill gå vara avslappnad kring det och påminna om att det bara är att säga till om den vill ha ett firande hemma istället så att det inte kommer någon prestationskänsla med att man har misslyckats om man inte kommer dit. 

På en skolavslutning så hade vi en toppenkväll innan med att stryka kläder och fixa men när morgonen kom så klarade mitt barn inte av att gå. Men den där kvällen när han trodde att han skulle gå och höll på att fixa och förbereda var ju också värdefull. Och dagen blev jättebra med att vi bakade en kaka och farmor kom på fika istället. 

Svar på tråden Skolavslutning - inte en rolig dag för alla