• Anonym (VAB-ersättning på sommaren?)

    VAB-ersättning när man redan är ledig?

    Jag studerar på högskolan på heltid, men nu är vårterminen slut och jag har formellt sett ingen inkomst. Så blir sonen sjuk. Kan jag få någon sjukersättning enligt lägsta beloppet från Försäkringskassan eller så för dagarna då jag tar hand om honom under den här perioden?

  • Svar på tråden VAB-ersättning när man redan är ledig?
  • Anonym (Mor)

    Avstår du arbete/utbildning för att vårda sjukt barn?
    Om svaret är nej så kan du inte få ersättning.

  • Anonym (Nej)

    Nej du får ju bara vab för att du förlorar annan inkomst.
    Noll inkomst ger ju 0 i vab.

    Har du lön, CSN, a-kassa, semester tex så avbryts ju den inkomsten de dagar man vabbar och du får vab istället.

  • Anonym (Va)

    Du vill ha betalt för att ta hand om ditt egna barn trots att du inte förlorar inkomst?

  • mammatill6

    Vab är ju ersättning för förlorad inkomst så förlorar du inget får du inte vabba. vill du ha ersättning från staten för att ta hand om ditt egna barn som är sjukt?

  • Anonym (VAB-ersättning på sommaren?)
    Anonym (Va) skrev 2024-06-12 21:03:11 följande:

    Du vill ha betalt för att ta hand om ditt egna barn trots att du inte förlorar inkomst?


    Nej det vill jag inte, jag vill veta vad som gäller.
  • EpicF

    Nej, det kan du inte eftersom du inte förlorar någon inkomst. 

    Vab-ersättning är en ersättning för förlorad inkomst. Har man ingen inkomst kan man heller inte få ersättning för VAB. 

  • EpicF
    Anonym (Nej) skrev 2024-06-12 18:52:45 följande:

    Nej du får ju bara vab för att du förlorar annan inkomst.
    Noll inkomst ger ju 0 i vab.

    Har du lön, CSN, a-kassa, semester tex så avbryts ju den inkomsten de dagar man vabbar och du får vab istället.


    Inte för CSN, då det inte är något man förlorar av att vabba då och då. 
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (VAB-ersättning på sommaren?) skrev 2024-07-01 11:12:13 följande: