• Anonym (VAB-ersättning på sommaren?)

    VAB-ersättning när man redan är ledig?

    Jag studerar på högskolan på heltid, men nu är vårterminen slut och jag har formellt sett ingen inkomst. Så blir sonen sjuk. Kan jag få någon sjukersättning enligt lägsta beloppet från Försäkringskassan eller så för dagarna då jag tar hand om honom under den här perioden?

  • Svar på tråden VAB-ersättning när man redan är ledig?
  • Anonym (Mor)

    Avstår du arbete/utbildning för att vårda sjukt barn?
    Om svaret är nej så kan du inte få ersättning.

  • Anonym (Nej)

    Nej du får ju bara vab för att du förlorar annan inkomst.
    Noll inkomst ger ju 0 i vab.

    Har du lön, CSN, a-kassa, semester tex så avbryts ju den inkomsten de dagar man vabbar och du får vab istället.

  • Anonym (Va)

    Du vill ha betalt för att ta hand om ditt egna barn trots att du inte förlorar inkomst?

  • mammatill6

    Vab är ju ersättning för förlorad inkomst så förlorar du inget får du inte vabba. vill du ha ersättning från staten för att ta hand om ditt egna barn som är sjukt?

  • Anonym (VAB-ersättning på sommaren?)
    Anonym (Va) skrev 2024-06-12 21:03:11 följande:

    Du vill ha betalt för att ta hand om ditt egna barn trots att du inte förlorar inkomst?


    Nej det vill jag inte, jag vill veta vad som gäller.
  • EpicF

    Nej, det kan du inte eftersom du inte förlorar någon inkomst. 

    Vab-ersättning är en ersättning för förlorad inkomst. Har man ingen inkomst kan man heller inte få ersättning för VAB. 

  • EpicF
    Anonym (Nej) skrev 2024-06-12 18:52:45 följande:

    Nej du får ju bara vab för att du förlorar annan inkomst.
    Noll inkomst ger ju 0 i vab.

    Har du lön, CSN, a-kassa, semester tex så avbryts ju den inkomsten de dagar man vabbar och du får vab istället.


    Inte för CSN, då det inte är något man förlorar av att vabba då och då. 
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (VAB-ersättning på sommaren?) skrev 2024-07-01 11:12:13 följande:
    Nej det vill jag inte, jag vill veta vad som gäller.

     Varför frågar du då om du kan få ersättning i din trådstart? 


     

  • Rockärbäst

    Du menar alltså att du vill ha betalt för att ta hand om ditt barn när du ändå bara är hemma?

  • Anonym (Nej)
    EpicF skrev 2024-07-01 11:21:59 följande:
    Inte för CSN, då det inte är något man förlorar av att vabba då och då. 
    Man ska anmäla vab till CSN iaf, sen om man behåller det är ju en annan sak.
  • Anonym (VAB-ersättning på sommaren?)
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-07-01 11:56:42 följande:

     Varför frågar du då om du kan få ersättning i din trådstart? 


     


    Det förklarade jag ju just: för att jag vill veta vad som gäller. Läser du inte inläggen innan du svarar på dem?
  • Anonym (VAB-ersättning på sommaren?)
    Rockärbäst skrev 2024-07-01 12:02:05 följande:

    Du menar alltså att du vill ha betalt för att ta hand om ditt barn när du ändå bara är hemma?


    Nej, jag frågar om jag kan få det. Jag har inte sagt att jag vill få det.
  • Anonym (Hin Håle)
    Anonym (VAB-ersättning på sommaren?) skrev 2024-07-01 17:33:19 följande:
    Det förklarade jag ju just: för att jag vill veta vad som gäller. Läser du inte inläggen innan du svarar på dem?
    Det som verkar gälla är ju att du undersöker saken om du kan få ersättning trots att du inte förlorar inkomst. 
  • Hjelm

    Haha men snälla....

    VAB-ersättning får man när man måste avstå jobb eller studier för att ta hand om sitt sjuka barn.

    Om du inte har pågående jobb eller studier kan du inte få ersättning. Du är ju redan ledig.

    Det är precis samma sak som att tro att man får VAB-ersättning av arbetsgivaren när ens barn är sjukt på en lördag/vilken dag man nu är ledig på.

  • EpicF
    Anonym (Nej) skrev 2024-07-01 16:52:40 följande:
    Man ska anmäla vab till CSN iaf, sen om man behåller det är ju en annan sak.
    Ja, det ska man även göra med sjukdom. Men man får inte ersättning eftersom man inte förlorar inkomst. 
  • Anonym (Nej)
    EpicF skrev 2024-07-01 20:46:20 följande:
    Ja, det ska man även göra med sjukdom. Men man får inte ersättning eftersom man inte förlorar inkomst. 
    Det finns en gräns hur mycket man får vabba med CSN så du kan förlora inkomst.
Svar på tråden VAB-ersättning när man redan är ledig?