• jessiebess00

    Hypertyreos? Någon som vill berätta om sjukdomen eller tolka värden?

    TSH: 3.2 mU/l (referensintervall: 0.5-4.0)
    T4: 22 pmo/l (referensintervall: 11-22)

    Hej, kvinna, tidig 20-årsålder som hoppas på att det finns någon som kan relatera till, eller tyda de provsvar jag fick då jag har långt kvar tills nästa läkartid. Jag vet inte hur jag ska tolka att mitt T4 ligger så högt, och känner inte till sjukdomen hypertyreos som mina symtom verkar likna. Jag har haft symtom sedan puberteten men mycket har förvärrats det senaste halvåret. 


    Mina symtom det senaste halvåret: trötthet & depression som lett till sjukskrivning (vaknar inte av larm), konstant ångest, värk i kroppen, behöver kissa konstant, viktnedgång (10kg), konstant hög puls, svettningar, anfåddhet, klumpkänsla i halsen (som syns utåt). Jag är alltid väldigt trött och nedstämd på morgonarna och kan inte göra vardagliga sysslor eller kommunicera med människor förrens kvällen då jag plötsligt blir pigg och känner mig som mig själv igen. Jag är också väldigt svullen i ansiktet och kring ögonen (som om man är nyvaken) hela dagen fram tills kvällen då jag ser ?normal? ut, och också känner mig som mig själv. Jag har alltid haft ett lite svullet ansikte i proportion till kroppen men det blir alltid extra svullet kring pms, och min trötthet och ångest förvärras rejält då också, vilket känns som att det måste vara något hormonellt. Kan detta vara hypertyreos trots att TSH är normalr? Och är mitt T4 värde normalt trots att det ligger precis vid övre gränsen? 

    vill också tillägga att jag får vissa dagar där jag fysiskt knappt kan ta mig ur sängen pga trötthet och anfåddhet, och då har jag också alltid samma ?svullnad? i ansiktet. Jag är sjukskriven som deprimerad men jag har varit deprimerad förut och känner så starkt att det är något som är fysiskt fel, den ångest jag har nu känns mer kemisk också. Jag hoppas att vården tar mig på allvar nu när blodproven kommit tillbaka, för har ofta fått feldiagnosen om att alla mina fysiska symtom är pga depressionen :/ 

  • Svar på tråden Hypertyreos? Någon som vill berätta om sjukdomen eller tolka värden?
  • Anonym (Så har jag också)

    Mina värden har dock legat bra nu så utreds för något annat nu. Jag har precis samma känsla på morgnarna och svullen i ansikte och käke, nedstämd och mår psykiskt och fysiskt dåligt på dagarna. Blir oftast också piggare mot kvällen och då är svullnaden oftast borta eller mycket bättre? 

Svar på tråden Hypertyreos? Någon som vill berätta om sjukdomen eller tolka värden?