• Anonym (oroaren)

gravid trots spotting innan mens?

Jag har nu i ett år ( eller snarare efter förra förlossning) haft lätt ljusrosa spotting ( absolut inget flöde, mera färgad flytning typ) va 5 dagar innan mens) . cykeln är regelbunden 27 dagar och äl dag 14.
    Jag är snart 39 år och syskonförsök snart aktuellt.  Vårdcentralen tog ej mig på allvar och fick inte ens en tid. Läser på om progesteron brist.::
    Var hos provat gyn i januari, allt såg
    pk ut, jon kommenterade egentligen inget om detta. 
    Har andra haft liknande och har det varit svårt att bli gravid?
    Känns jobbigt, och oroar mig massor. Är ju gammal,
    så det gör ej saken bättre?

• Svar på tråden gravid trots spotting innan mens?
  • Anonym (35år gravid)

Hej! Jag har alltid haft lite spottings innan mens, men har inga problem att bli gravid. Den månaden jag har blivit gravid har spottingen uteblivit så jag tror inte att du behöver oroa dig för din spotting, det går att bli gravid trots den

• Cececilia

Men tog de hormonprover på dig? Det går att göra privat utredning eller bara ta typ progesteronprov 7 dagar efter ägglossning via typ testmottagningen.se för att se om det är som du misstänker. 

Jag skulle tipsa om boken it starts With the egg och se över om det är något i kost eller tillskott som kan hjälpa starkare ägglossning och progesteron produktion. 

Det skadar inte att testa seed cycling och vara noggrann med mellanmål och kosten så att blodsockret hålls stabilt.

Har du ammat? Det kan vara svårt för kroppen att ställa sig i ordning under tiden man ammar/ precis slutat. Gissar att du äter komplett tillskott om du ammat/ ammar, annars kan det vara bra så att du inte har brist på något. 

Hoppas du får ordning på det, eller blir gravid ändå 😊

• Anonym (oroaren)
    Cececilia skrev 2024-06-12 18:56:30 följande:

Men tog de hormonprover på dig? Det går att göra privat utredning eller bara ta typ progesteronprov 7 dagar efter ägglossning via typ testmottagningen.se för att se om det är som du misstänker. 

Jag skulle tipsa om boken it starts With the egg och se över om det är något i kost eller tillskott som kan hjälpa starkare ägglossning och progesteron produktion. 

Det skadar inte att testa seed cycling och vara noggrann med mellanmål och kosten så att blodsockret hålls stabilt.

Har du ammat? Det kan vara svårt för kroppen att ställa sig i ordning under tiden man ammar/ precis slutat. Gissar att du äter komplett tillskott om du ammat/ ammar, annars kan det vara bra så att du inte har brist på något. 

Hoppas du får ordning på det, eller blir gravid ändå 😊

Jag kollade att man kan ta test privat, men sen om resultaet e dåligt behöver man ju iaf hjälp av läkare?
     Jag är en sportig och rätt hälsosam person, så den delen borde vara okej iaf :). 
    Slutade amma i december? så ett halvår sedan?
  • Anonym (oroaren)
    Anonym (35år gravid) skrev 2024-06-12 18:20:46 följande:

Hej! Jag har alltid haft lite spottings innan mens, men har inga problem att bli gravid. Den månaden jag har blivit gravid har spottingen uteblivit så jag tror inte att du behöver oroa dig för din spotting, det går att bli gravid trots den

Tack för pep.  Jag undrar om det egentligen ens räknas som spotting, när det liksom inte är blod direkt? jag vet inte, men minns ej jag skulle haft detta innan sista barnet?
  • Cececilia
    Anonym (oroaren) skrev 2024-06-12 19:11:22 följande:
    Jag kollade att man kan ta test privat, men sen om resultaet e dåligt behöver man ju iaf hjälp av läkare?
     Jag är en sportig och rätt hälsosam person, så den delen borde vara okej iaf :). 
    Slutade amma i december? så ett halvår sedan?

Ja det är sant, vet att det finns visa privata kliniker som kan hjälpa en med fertilitetsfrågor. Men om man testar så kan man iallafall veta själv och kanske trycka på vanliga vården. 

Jag har också alltid varit aktiv och löptränat och ätit nyttig mat. Men kanske aningen för lite och för sällan, började bli mer noggrann med mellanmål och tog concieve plus fertility support och märke stor skillnad på naglar och huden och att kroppen ändå kändes bättre. Var livrädd att jag skulle gå upp i vikt av att äta mer men la inte på mig mer av att äta mer. Jag började dock med det i hopp om att kroppen skulle känna sig trygg att klara en gravidite och hade inga spotting innan mens. Bara väldigt sparsam mens och lite oregelbundna cykler. Men det är ett ofarligt tips bara ☺️

Har du varit amningsfri så länge tror jag inte det borde  påverka fortfarande. 

Hoppas du hittar en lösning 😊

Svar på tråden gravid trots spotting innan mens?