• Anonym (Mamma)

Kristen nioåring som vill börja gå i kyrkan

Efter avslutningen idag (i kyrkan) sa hon att hon vill börja gå till kyrkan på söndagar. Hon har länge sagt att hon tror på gud, men vi har inte gjort någon grej av det. Pappan är ickepraktiserande muslim, men det har pratats väldigt lite om religion hemma.

Så idag sa hon då att hon vill börja gå i kyrkan, vilket betyder att jag också måste följa med. Pappan kommer vägra. Det är runt två timmar mässan varar.

Jag frågade henne vad som fått henne att känna som hon gör så säger hon "det bara känns så inne i mig"... så ja... 

Hur skulle ni göra? Skulle ni låta barnet gå i kyrkan när det betyder att ni måste följa med?

• Svar på tråden Kristen nioåring som vill börja gå i kyrkan
  • Sunflora

Ja, det skulle jag när man har barn får man engagera sig lite var glad att hon inte spelar fotboll det kräver betydligt mer. Kolla vilka aktiviteter de har för barn i hennes ålder när ni är där själva gudstjänsten kanske inte är jättekul för en 9- åring. 

• Xenia

Ja, det är klart att du ska följa med. Om hon vill fråga om något som händer el som prästen säger i predikan, så bör du vara beredd på att svara och diskutera med henne.

Finns det ingen barnkör i kyrkan hon kan gå med i? Det känns om en barnvänligare aktivitet men ändå med kyrklig anknytning.

• Pundran

Ja, en första gång. Därefter hade hon fått gå själv. Jag hade följt henne fram och tillbaka som till andra aktiviteter, men inte varit med på gudstjänsten.

• Lönnsirap

Spontant tänker jag att det är ypperligt att gå iväg på söndag så att barnet får bilda sig en egen uppfattning om vilka gudstjänster hon vill gå på och när.

För de flesta församlingar har ju lite olika typer av gudstjänster och hon lär ju märka vad som är vad. Som förälder behöver du naturligtvis följa med, men precis som någon påpekade behöver inte du gå med in varje gång, eller aktivt medverka själv.

• Anonym (Jag)

Vi brukar gå i kyrkan, min dotter som är 8 går på pyssel / skaparverkstad där och vi brukar gå på gudstjänster också en del, dottern vill gärna det. Brukar ha med sonen som är 2 också. Min sons pappa är väl inte direkt muslim men hans pappa (sonens farfar) är det (från Gambia), sonen är döpt både kristet och muslimskt (namngivningsceremoni). Sonens pappa brukar också vara med i kyrkan ibland , inte på gudstjänster men han tycker det är kul att vi går på det.

Du och dottern kan väl gå? Har pappan något emot det? Det finns ofta mycket kul för barn i kyrkan, iallafall där vi bor.

• BuoBä

Vad är det för kyrka som har två timmar långa mässor?? En vanlig högmässa brukar vara över på en timma, om det inte är extrem mycket folk som ska ta nattvarden. Familjegudstjänster brukar vara kortare.

Finns det söndagsskola? De brukar ha undervisning under gudstjänsten och vara med en stund, och på familjegudstjänster. Då är hon i en grupp och du slipper vara med. Eller barnkör som någon föreslog.

• Lynx123

Kan inte hjälpa att undra vem som har tutat i henne de här tankarna? Äldre släkting? Skolan? Kompis? Sådant kommer ju knappast av sig självt.

• honutannick
    Pundran skrev 2024-06-12 15:45:49 följande:

Ja, en första gång. Därefter hade hon fått gå själv. Jag hade följt henne fram och tillbaka som till andra aktiviteter, men inte varit med på gudstjänsten.

Precis så här hade jag också gjort.
Svar på tråden Kristen nioåring som vill börja gå i kyrkan