• kookie87

Hur kan vi sluta vagga 9-månaders?

Hej!

Jag skulle vilja ha lite kloka tankar/erfarenheter :) Vi har en flicka på snart 9 månader. De första tre månaderna hade hon väldigt ont i magen och var svår att söva (behövde vaggas mycket och lyssna på E-type för att somna :P). Vi fick tips om pilatesboll vilket verkligen räddade oss, våra ryggar och lilla Sallys sömn. 

Sedan dess har vi vid nattning samt vid dagslurar gått på hennes trött-signaler (gnugga ögon, gäspar osv) och då satt oss på pilatesbollen och studsat ett par minuter tills hon somnar, sedan kan vi lägga ner henne. Hon kan också somna i vagnen om man hittar något bra gupp, eller i bärsele.

Nu till min fråga! Vi funderar på att försöka fasa ut pilatesbollen som hon och vi blivit så vana vid.. Dels är man ju lite låst vid den, och dels hade det varit skönt om Sally kunde somna själv, både för oss men om vi tex har barnvakt, inför förskolan börjar osv? Man hör ju om de som bara lägger ner sin bebbe och så slumrar hen in av sig själv, kanske med lite klappar och sång. Det hade vart en omöjlighet för Sally! Har försökt några gånger och hon blir så upprörd. 

Så, är det någon som har liknande erfarenhet och som lyckats fasa ut vaggandet? Hur gjorde ni rent konkret? 

Jag känner att jag behöver hitta en strategi och sen committa ordentligt! Typ köra den alla gånger om dagen som hon ska sova. Men vet inte riktigt var och hur man ska börja!

Tacksam för alla inputs och tankar :)

Kram Karin

• Svar på tråden Hur kan vi sluta vagga 9-månaders?
  • Jsmhoshm

Det finns en teknik som går ut på att man slutar när barnet är 9/10 nära sömnen. Så gör man förändringen. Så målet är att sluta med pilatesbollen. Steg ett är att sluta guppa och då gör man det när hon är precis innan hon somnar så hon ändå vet vad som försegår. Sen när det sitter (några dagar) och nu inte behöver guppa så är nästa steg är att hon ligger i sängen i er famn och somnar stilla. Samma princip i alla steg. Nästa att hon somnar i sängen brevid er med massor med närhet och nästa att hon somnar själv. Samma som för oss så hade min son ont i magen men så fort det gick över då fasade vi ut det på detta sätt. Men då var han mycket mindre och han kämpade inte emot. Sen kan ju vitt brus, musik och mörker hjälpa. Vår son gillar en viss typ av vågljud, en viss spellista och det måste vara kolsvart så vi har fått köpa mörkläggningsgardiner.

Någon som jobbade på förskolan hade också tipset att vagga barnet mellan benen och när hen somnat så bara drar man isär benen. På så vis så är det lättare att komma undan. 

• Anonym (Vanor)

Ni måste ju ha tålamod. Ja hon blir upprörd. Men om ni ger närhet, tex ligger bredvid henne på en säng, spelsr lugn musik, låt henne vara upprörd, så kommer hon ju till slut somna. Det handlar ju bara om att förändra vanor. 

Svar på tråden Hur kan vi sluta vagga 9-månaders?