Hur kan vi sluta vagga 9-månaders?
Hej!
Jag skulle vilja ha lite kloka tankar/erfarenheter :) Vi har en flicka på snart 9 månader. De första tre månaderna hade hon väldigt ont i magen och var svår att söva (behövde vaggas mycket och lyssna på E-type för att somna :P). Vi fick tips om pilatesboll vilket verkligen räddade oss, våra ryggar och lilla Sallys sömn.
Sedan dess har vi vid nattning samt vid dagslurar gått på hennes trött-signaler (gnugga ögon, gäspar osv) och då satt oss på pilatesbollen och studsat ett par minuter tills hon somnar, sedan kan vi lägga ner henne. Hon kan också somna i vagnen om man hittar något bra gupp, eller i bärsele.
Nu till min fråga! Vi funderar på att försöka fasa ut pilatesbollen som hon och vi blivit så vana vid.. Dels är man ju lite låst vid den, och dels hade det varit skönt om Sally kunde somna själv, både för oss men om vi tex har barnvakt, inför förskolan börjar osv? Man hör ju om de som bara lägger ner sin bebbe och så slumrar hen in av sig själv, kanske med lite klappar och sång. Det hade vart en omöjlighet för Sally! Har försökt några gånger och hon blir så upprörd.
Så, är det någon som har liknande erfarenhet och som lyckats fasa ut vaggandet? Hur gjorde ni rent konkret?
Jag känner att jag behöver hitta en strategi och sen committa ordentligt! Typ köra den alla gånger om dagen som hon ska sova. Men vet inte riktigt var och hur man ska börja!
Tacksam för alla inputs och tankar :)
Kram Karin