• Anonym (Anonym blivande mamma)

Lyfta tungt i samband med flytt

Hoppas ni kan ge mig lite bra svar.

Jag är gravid i vecka 15. Det är en normal graviditet men har haft ganska mycket problem med smärta i magen (typ kraftig mensvärk?) samt nu på senaste även foglossning. Nu till helgen är det tänkt att vi ska hjälpa våra vänner att flytta + flyttstäda. De vet inte om graviditeten. 

Är det helt ok att lyfta/bära tungt så länge det inte gör ont eller ska man vara försiktig? 

• Svar på tråden Lyfta tungt i samband med flytt
  • Anonym (Aj)

Har du redan problem med foglossning så är det dumt att göra ovana rörelser i form av lyft. Det brukar man känna av i kroppen efteråt även som hyfsat tränad. Även om det inte är farligt på något sätt, så riskerar du att få väldigt ont. 
    Håll dig i så fall till att packa och bära lätta saker. Eller "bli sjuk" så du slipper undan. 

• Anonym (Låt bli)

Det är troligen ingen fara men det finns studier där lyft ökar risken för missfall. Och du vill inte riskera att kunna skylla på dig själv om något skulle hända, så det bästa är att låta bli. Är de så nära vänner att du hjälper dem flytta kan det inte vara hela världen om de skulle misstänka något eller du måste berätta. 

• Anonym (Fogis)

Har du börjat få ont i bäckenfogarna ska du undvika allt som gör ont, även sånt som gör att det onda kommer senare, framåt kvällen. För de allra flesta går foglossningen över de första månaderna efter förlossningen, men inte för alla. Du vill inte att det blir värre än nödvändigt om du är en av oss som dras med det i många år. Ta det lugnt, blir mitt råd. 

• Anonym (Mia)

Alternativet att berätta är så klart uteslutet. 

Svar på tråden Lyfta tungt i samband med flytt